tisdag 4 augusti 2009

checklista


















Nu när semestern obönhörligen är över är det dags för lite avstämning på sommarläsningslistan. Jag är medveten om att jag inte platsar på någon lista över extrema storläsare direkt, men trots allt är jag nöjd över min lässommar. Med mina mått mätt känns det som att jag fått många av mina "önskeböcker" lästa.

Shreve, Efterdyningar - Denna bok står fortfarande oläst. Behåller den ett tag till och hoppas hinna med den under hösten.


Napoleoni, Skurkkapitalismen: hur bedragare, hallickar och maffiakungar påverkar världsekonomin - Oläst även den, men helt klart en kommande kandidat för min läsuppmärksamhet.


Nin, Venusdeltat - Oj, ännu en oläst bok. Har haft tillräckligt att göra irl på området, så inspirationen att läsa boken har inte varit motiverande nog... ha ha


Olevik, Campingland: Ja, jättebra bok. Intressant reportagebok, bra och välskriven.


Ingemarsson, Bara vanligt vatten - Läst! Bra feelgoodpageturner för att krydda ordentligt med utländska uttryck. Precis lagom bra och oavancerad som sommarläsning.


Jansson, Inte ens det förflutna - Jepp, läste denna och även den senaste (som jag i skrivande stund glömt namnet på...)


Heberlein, Det var inte mitt fel: om konsten att ta ansvar - Såg fram emot att läsa den och kommer nog att göra det så småningom, men inte det exemplaret som jag släpade hem från mitt bibliotek. Den visade sig vara full med distraherande blyertsunderstrykningar så läsningen blev allt annat än angenäm. Däremot håller jag på med hennes andra bok: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva just nu. Intressant, lätt skriven, men med tungt innehåll.


Jepsen, Konsten att gråta i kör - Yes, även denna danska barndomsskildring slank ner. Bra! Rekommenderas!

Sedan blev det en del annat istället - som det så lätt blir. Jag läste Pär Nuders biografi Stolt men inte nöjd, Eva Franchells bok Väninnan. Jag har kommit en liten bit längre än halvvägs på Gitta Serenys biografi om Albert Speer (En bok som jag planerat att läsa i snart tio år med aldrig kommit igång med på allvar) Så nog har jag läst i sommar!

Bilden från Aftonbladet.se

5 kommentarer:

  1. Jag håller på att läsa Napoleoni boken just nu och den är verkligen läsvärd.Det är en del gammal skåpmat tex modern slavhandel, biopirater, maffia och penningtvätt men hon har en lite annorlunda vinkel så ämnena känns intressanta ändå.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är verkligen sugen på att läsa den - så förr eller senare ger jag mig i kast med den... Måste avsluta Speer-biografin först bara.

    SvaraRadera
  3. Jag är lite sugen på att investera i "Campingland". Du tyckte den var bra, eller hur? Jag läste en annan positiv recension häromdan. Vi har efter många års seglande sålt vår båt och pratat om att skaffa eller hyra en mini-mini retro-husvagn och kuska i Europa.

    Kolla:

    http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/SCaravans/scaravans.php#TAB320

    Verkar såååå coolt...

    Skulle vara kul för en ovan campare att känna av lite campingsjäl först. I vissa kretsar vågar man inte prata högt om husvagnssemester. Kan du rekommendera boken?

    Anders

    SvaraRadera
  4. Blev konstigt med länken. Googla på "små husvagnar" och klicka på "small caravans" och "T@B320"
    Anders

    SvaraRadera
  5. @Contextel:
    Vilken söt husvagn! Men jag tältar nog hellre...
    Campingland är en trevlig och bra bok - men bibliotekarie som jag är föreslår jag att du lånar den istället för att investera i den :)
    Som sagt, bra och intressant, även om jag kanske saknade en aning analys i den - eller åtminstone något mer av sammanfattning/konklusion.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!