tisdag 11 augusti 2009

vad är egentligen ett bibliotek?

Jag skrev ett långt svar på en kommentar på inlägget nedan om vad ett bibliotek är och vad det ska innehålla. Jag publicerar mitt svar här också: (obs, skrivet från hjärtat i stundens ingivelse och inte direkt rättstavningskollat... men ändock...)

Min grundsyn är nog mycket att ett bibliotek ska vara låntagarstyrt till större delen - alltså att man köper in på efterfrågan, men att bibliotekspersonalen ändå ska kompetens nog att kunna köpa in det som inte efterfrågas, men som dock kommer att kunna bli efterfrågan på.

Ett bibliotek ska (enligt min mening) inte bara vara en kopia av bokhandeln med enbart de mest populära titlarna, utan självklart även innehålla den smala litteraturen och den äldre litteraturen som inte längre går att köpa, men det är en svår balansgång att ha ett brett utbud utan att för den skull ha en massa "hyllvärmare" som skymmer sikten för guldkornen. Jag ser inget fel i att exponera böckerna med framsidan utåt. Det har visat sig vara ett framgångsrikt koncept i bokhandeln t ex.

Ja, VEM ska bestämma vad som ska finnas på biblioteken? För mig är det självklart att det är låntagarna i samarbete med personalen formar och bestämmer utbudet - och jag anser inte att den ena gruppen (läsarna) ska utesluta den andra (evenemangsbesökarna) om vad som ska finnas och hur en bibbla ska fungera. Min erfarenhet från ett mindre kommunbibliotek (för tillfället jobbar jag inom en annan organisation med en helt annan typ av bibliotek) är iofs att "stammisarna" på evenamnagen även är de som är regelbundna låntagare...

Ja, kan ett bibliotek kallas bibliotek även om det inte finns en boksamling? Ja, det tycker jag att det kan. Ett bibliotek kan ge fungerande service även på nätet. Idag är det fullt möjligt att besvara frågor via sms, mail i olika forum på nätet. Katalogerna finns sökbara på nätet (även om man kan ifrågasätta deras användarvänlighet!). I "min värld" skulle jag kunna tänka mig att driva biblioteksverksamhet via en webbsida (jfr tex Bokus som på sitt sätt var nydanande när det startade en virutell bokhandel). E-böcker behöver du inte besöka ett rum för att låna. Du kan beställa böcker till lån och få dem hemskickade - bara du skickar tillbaka dem i tid. Du kan chatta med en bibliotekarie, få mejl med info om nyinköpta böcker. Visst, sedan måste möjligtheten finnas att få träffa en vanlig människa, ha en konversation med en bibliotekarie IRL, men varför inte erbjuda ett alternativ? Man kan ju göra i stort sett allt annat på nätet, varför inte besöka sitt bibliotek också?

2 kommentarer:

  1. Jag älskar bibliotek. Livlig besökare på Skanörs lilla lokala bibliotek där man oftast träffar kompisar. Vi bor i Skanör på lediga stunder och har ledighetskänsla där. I Malmö bor vi under arbetsveckorna och då traskar jag iväg till megabiblioteket och slickar i mig utbudet. Tycker man ska introducera eböcker på bred front i alla bibliotek för att förse allmänheten med "the long tail", alltså allt som producerats i nischerna genom åren. Bokhandel och förlag skälver förstås av sånt resonemang men det visar bara att man inte har förmåga att visionera om nya affärsmodeller inom bokstavsbranschen.

    SvaraRadera
  2. Det verkade som om det fungerade bra det här:-)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!