måndag 31 augusti 2009

Några frågor


Nu har det varit bloggtorka ett tag för min del. Bland annat kan jag skylla på massa jobb och massa trevligheter, som t ex ett besök i Göteborg i helgen där vi såg det svenska laget vinna Finnkampen både på herr- och damsidan. Kul! För att komma igång med bloggandet igen tänkte jag ta till ett säkert kort som en enkät. Denna hittade jag på bloggen "Om böcker som jag hunnit läsa", som i sin tur hittat den hos Fiktionista.


1. Infoga en bild av det snyggaste bokomslaget du har i din bokhylla. Förklara varför du tycker det är så snyggt.
Den här boken har jag inte hemma i min egen bokhylla, men väl på mitt bibliotek där jag arbetar... och det är pocketupplagan av Anneli Jordahls, Klass - är du fin nog. Det är den du kan se uppe till vänster på sidan. Den bilden de hade på adlibris är inte lika fin som den som jag har på bibblan. Mitt exemplar är rött med svarta sammetsdetaljer. Känslan att ha en sammetslen röd bok i handen är lite annorlunda, men skön!

2. Vilka tre böcker vill du köpa härnäst?
Jag köper ganska sällan böcker och kommer nog att låna dess tre titlar på bibblan, men om jag hade obegränsat med cash kanske jag skulle köpa dem: Henning Mankells nyaste och sista bok om Kurt Wallander Den orolige mannen, lockar mig MYCKET! Sedan skulle jag köpa Kerstin Ekmans nya, Mordets praktik. I det sammanhanget måste jag nog erkänna att jag inte läst Hjalmar Söderbergs Doktor Glas, så jag skulle nog få köpa den först och läsa innan Ekmans bok.

3. Vad skulle titeln vara till din egen självbiografi?
"Man har inte roligare än man gör sig"

4. Om du fick bjuda hem valfri författare i ett dygn, vem hade du bjudit och vad hade ni gjort under dygnet?
Oj, svårt! Det skulle vara kul att träffa Erlend Loe, men det kanske skulle vara lite halvtufft att förstå norskan... Vi hade nog gett oss ut i skogen, precis som hans huvudperson i Doppler. Kanske grillat en korv eller två till middag och suttit och diskuterat livet i största allmänhet.

5. Hur ser din läsritual ut (hur förbereder du din lässtund)?
Jag har inga speciella lässtunder med tillhörande ritualer, utan "stjäl" lästid lite då och då. Oftast blir det i och för sig i sängen innan jag ska sova - om jag inte är för trött.

6. Föredrar du färdiga/definitiva slut eller öppna slut? Varför?
Det beror helt på handlingen i boken. Kan inte säga att jag föredrar det ena eller det andra. Kanske har jag en viss dragning till öppna slut när inte allt är så tillrättalagt och färdigkomponerat, utan man får tänka till lite själv.

7. Vilken bok hoppas du blir film, och vem ska i så fall regissera filmen?
Jag ser fram emot att se filmatiseringen av Dennis Lehanes Patient 67. Tror den är på gång inom kort faktiskt. Men jag är aningen tveksam till Leonardo DiCaprio i en av rollerna, men vem vet, det kanske funkar?
8. Infoga en sångtext som du gillar och musikvideon om du kan hitta den på t.ex. YouTube.
Då bara måste jag länka till Lasse Lindhs fantastiska låt från Melodifestivalen 2008: "Du behöver aldrig mer vara rädd"


Vi träffades liksom på chans
på nåt sätt ramla vi in i varann
och tänk att något jag alltid trott
skulle vara så svårt va så lätt

vi träffades liksom på chans
två katter i skydd ifrån regnet nånstans
och aldrig har kärlek drabbat mig så
och jag vet
jag är hopplöst svår ibland

men aldrig aldrig att jag
tänker låta något ont
hända dig jag håller dig hårt
tätt intill mig genom regn och blåst
och alltid alltid att jag
kommer vaka över dig
genom mörkret jag leder dig
jag finns i varje steg du tar
så du behöver aldrig mer vara rädd

ingen ser och ingen vet
hur du lyser och hur du fångar
upp min skugga när jag är svag
och hur jag älskar att vakna
upp bland dina blonda lockar

och aldrig aldrig att jag
tänker låta något ont
hända dig jag håller dig hårt
tätt intill mig genom regn och blåst
och alltid alltid att jag
kommer vaka över dig
genom mörkret jag leder dig
jag finns i varje steg du tar
så du behöver aldrig mer vara rädd

och alltid alltid att jag
kommer vaka över dig
genom mörkret jag leder dig
jag finns i varje steg du tar
så du behöver aldrig mer vara rädd

9. Nämn en rolig litteraturrelaterad internetsida som du brukar vara inne på (helst något annat än en bokblogg).
Litteraturrelaterade sidor jag är inne på som inte är bokbloggar måste ju få vara biblioteksbloggar... som det finns massor med bra som jag läser med jämna och ojämna mellanrum: Bibliobuster, En okuvlig bibliotekarie, Peter Alsbjers blogg, fotbollsspelaren Pelle Blohm skriver om allt möjligt, men en hel del om litteratur, både sånt han läser och sånt han skriver själv.

10. Hur många böcker läser du i genomsnitt på ett år?
Ingen aning, jag är periodare :)

1 kommentar:

Tack för din kommentar!