tisdag 11 augusti 2009

bok- och biblioteksdebatt

På en bokblogg som jag brukar läsa, följer jag precis en spännande diskussion om vad ett bibliotek ska vara och vad det ska tillhandahålla. Detta med anledning av nyheten om att Malmö stadsbiblioteks gallrade tonvis med böcker för att bland annat kunna bygga en ny scen. Personligen gillar jag gallring och att slänga böcker - men det är inte så våldsamt och hemskt som det tycks låta. För mig är målet att man bör slänga lika många böcker som antalet man köper in - om man inte har ett bibliotek med bevarandeansvar för all tryckt media i landet (och visst, de finns, men till den skaran räknas knappast landets alla mindre folkbibliotek ute i kommunerna - även om den del bibliotek har en lånecentralsfunktion för den närmaste regionen.). Jag tycker att ett bibliotek är så mycket mer än en lokal med en boksamling, så därför känns det inte speciellt dramatiskt att böcker makuleras. Men jag kanske är biblioteksskadad?

4 kommentarer:

  1. Du är biblioteksskadad ;-)

    Eller så har ni köpt in för många feng shui-böcker om att rensa i röran på ditt bibliotek...

    Nej, skämt åsido. Jag vet ju att jag själv är en nostalgisk bokkramare. Ju äldre, slitnare och dammigare desto mer är en bok värd sin plats på biblioteket. Men det fungerar ju inte alltid i praktiken. Alla är inte som jag. Men en fråga i den här debatten är ju _vem_ som ska bestämma vad som ska finnas på biblioteken. De som vill ha böcker där, eller de som vill ha något annat? De som besöker biblioteket med ett genomsnitt på 3-4 gånger i månaden, eller de som bara dyker upp vid evenemang?

    Och det är klart att även mindre bibliotek ska vara något mer än en boksamling. Men om det inte finns en boksamling (eller om den inte är det minsta dammig) - är det verkligen ett bibliotek då?

    Nu blev diskussionen lite spännande här också ;-)

    SvaraRadera
  2. Min grundsyn är nog mycket att ett bibliotek ska vara låntagarstyrt till större delen - alltså att man köper in på efterfrågan, men att bibliotekspersonalen ändå ska kompetens nog att kunna köpa in det som inte efterfrågas, men som dock kommer att kunna bli efterfrågan på. Ett bibliotek ska (enligt min mening) inte bara vara en kopia av bokhandeln med enbart de mest populära titlarna, utan självklart även innehålla den smala litteraturen och den äldre litteraturen som inte längre går att köpa, men det är en svår balansgång att ha ett brett utbud utan att för den skull ha en massa "hyllvärmare" som skymmer sikten för guldkornen. Jag ser inget fel i att exponera böckerna med framsidan utåt. Det har visat sig vara ett framgångsrikt koncept i bokhandeln t ex.
    Ja, VEM ska bestämma vad som ska finnas på biblioteken? För mig är det självklart att det är låntagarna i samarbete med personalen formar och bestämmer utbudet - och jag anser inte att den ena gruppen (läsarna) ska utesluta den andra (evenemangsbesökarna) om vad som ska finnas och hur en bibbla ska fungera. Min erfarenhet från ett mindre kommunbibliotek (för tillfället jobbar jag inom en annan organisation med en helt annan typ av bibliotek) är iofs att "stammisarna" på evenamnagen även är de som är regelbundna låntagare...

    Ja, kan ett bibliotek kallas bibliotek även om det inte finns en boksamling? Ja, det tycker jag att det kan. Ett bibliotek kan ge fungerande service även på nätet. Idag är det fullt möjligt att besvara frågor via sms, mail i olika forum på nätet. Katalogerna finns sökbara på nätet (även om man kan ifrågasätta deras användarvänlighet!). I "min värld" skulle jag kunna tänka mig att driva biblioteksverksamhet via en webbsida (jfr tex Bokus som på sitt sätt var nydanande när det startade en virutell bokhandel). E-böcker behöver du inte besöka ett rum för att låna. Du kan beställa böcker till lån och få dem hemskickade - bara du skickar tillbaka dem i tid. Du kan chatta med en bibliotekarie, få mejl med info om nyinköpta böcker.
    Visst, sedan måste möjligtheten finnas att få träffa en vanlig människa, ha en konversation med en bibliotekarie IRL, men varför inte erbjuda ett alternativ? Man kan ju göra i stort sett allt annat på nätet, varför inte besöka sitt bibliotek också?

    SvaraRadera
  3. Jag gillar din grundsyn. :-)

    Problemet med "vem som bestämmer" vad som finns på biblioteket är väl att det till stora delar bestäms av anslagen? Det finns ju en begränsning i vad som kan köpas in.

    För min del är faktiskt själva böckerna viktigare än att det finns kunnig personal att fråga. (Jag är en sådan där låntagare som till största delen söker mig fram på egen hand.) Jag använder en massa elektroniska bibliotekstjänster, men det bästa är att helt enkelt gå runt och botanisera bland böckerna på biblioteket.

    Intressant hur man ser på det här ur olika perspektiv.

    SvaraRadera
  4. Gallring är ju ett måste för att man ska få ett levande bibliotek. Man ser inte skogen för alla träd. Det spelar ingen roll hur mycket bra man har i hyllorna om de samtidigt står och trängs med sånt som är gammalt/inaktuellt/slitet, eller vad det nu kan vara.
    Ja, jag tycker nog i princip att man ska tänka en bok in, en bok ut. Man ska inte växa för mycket. Men jag har förstått att en del tycker att det är "helgerån" att göra sig av med gamla böcker, men, som sagt, då får man fundera på vad man vill med sitt bibliotek. Och det kan kanske variera från bibliotek till bibliotek.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!