onsdag 19 augusti 2009

Mormor Linnea

Idag skulle min mormor Linnea ha fyllt 104 år ifall hon hade levat. Hon föddes 1905 och dog 1992 precis när jag var på väg från barndom/ungdom in i vuxenlivet. Jag minns inte om min mormor läste just några böcker, men hon läste veckotidningar. Speciellt minns jag "Min värld". Tror inte den ges ut längre. Något jag däremot minns är hur hon brukade berätta sagor för mig. Det var klassiska folksagor om t ex pojken som mötte en jätte och skulle tävla om vem som var starkast. Den minns jag nog bäst. Jag tyckte den var spännande och hon kunde få berätta den hur många gånger som helst. Jag minns att hon sa till mig flera gånger att jag inte fick ligga och läsa om inte lampan var tänd, för om jag läste när det var för mörkt kunde jag förstöra ögonen. Hon tyckte att jag var en bokmal... Även om det var många år sedan min mormor dog, saknar jag henner fortfarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!