måndag 27 juli 2009

slutsemestrat...


Nu är det slut på semestern och jag ska försöka få till bloggandet lite mer regelbundet. Först och främst jobbar jag på en liten sammanställning av hur det egentligen gick med sommarläsningsbunten som jag släpade hem. Förvånansvärt mycket av det har trots allt blivit läst, men en hel del ligger kvar oläst. Istället blev det lite andra utvikningar på vägen. Som det lätt blir...

Nu återstår att se vad man ska roa sig med för nya böcker under hösten. Den där Kepler låter ju intressant. Nu har jag ju ännu inte läst den så jag ska väl inte uttala mig om den litterära kvaliteten, men jag har svårt att tro att Expressens nyhet om att paret Läckberg + Melin = Kepler skulle vara sann. Bokhora-bloggen har också ägnat sig åt en hel del spekulationer, bla här och här.

För tillfället ägnar jag mig fortfarande åt Albert Speer-biografin som är mycket intressant, men jag skulle nog behöva något lättsammare att klämma in emellanåt. Några boktips någon?
Bilden från SMHI

5 kommentarer:

  1. Hej
    Sommarläsningsbunten har jag hela året, känner igen problemet. Man vill läsa mycket, skaffar böcker och dom blir liggande halvlästa. Jag har börjat testa eböcker och läsplattor, ganska smidigt faktiskt. 1000-tals böcker alltid med dig i fickan.
    Har startat en blogg om böcker, eböcker m.m.
    http://contextelebooks.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentar och bloggtips! Skulle gärna själv vilja ha en pocketreader eller liknande för att läsa e-böcker. Pappersformatet är kanon, men jag har inget emot andra format. Det är texten som är det viktiga, inte hur den presenteras.

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta
    Texten är upplevelsen, helt rätt. Läsplattorna har en del andra fördelar också, t.ex att du kan öka fontstorleken om man är trött i ögonen. Tyvärr sackar eboksutbudet i Sverige. Kolla Elib.se dom är mest på hugget. Jag och några kompisar driver en liten halvhobby-entreprenörsfirma riidoo.com för att ta fram en svensk eboksshop riidoo.se. Håll ögonen på detta om du är intreserad.
    Trevlig blogg du har förresten.

    SvaraRadera
  4. Jag har testat att läsa e-böcker en del genom att ladda hem (låna) via bibliotekens e-boksutbud (dvs e-lib). Utbudet är väl hyfsat och att läsa i Adobe funkar också hyfsat, bara man har tillräckligt stor skärm. Att hålla på att scrolla på en mini-laptop var ingen höjdare, men å andra sidan är det ingen höjdare att sitta med stora laptopen i knät heller. Nej, en pocketreader vore nog att föredra... Har du någon att rekommendera? Din blogg var trevlig och intressant den med... har addat den i rss-läsaren :)
    //L8

    SvaraRadera
  5. Hej Lotta
    Du borde testa en läsplatta. Dom är i pocketformat, alltså sidan är stor som en pocketbocksida ungefär. Displayen är en sk Eink (elektroniskt bläck) och ger väldigt bra kontrast, som en papperssida i jämförelse. Den är inte gjord för rörliga bilder utan statiskt material, alltså typiskt text. I vårt fritidsprojekt Riidoo tänkte vi bli duktiga på att göra det extra enkelt att hitta böcker och läsa dom på läsplattor. Vi hade höga ambitioner för ett år sen att utveckla en egen platta men har nu insett att tid och ork inte räcker till för det. Vi har tagit hem 10 Cybook plattor från Bookeen och förhandlar också med Interread i London för att sälja deras Cool-er plattor. Jag träffade dom tidigare i somras. Googla på dessa så ser du vad dom siktar på. Du kan köpa en Cybook från oss om du vill, annars finns dom också på Pixmania.com bl.a. Vi försöker vara lite billigare. Oavsett vad du vill göra är det jättekul för mig att ha en dialog med dig för att förstå vad en bokälskare vill ha ut av framtidens lösningar.
    Vi hörs!
    Anders

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!