torsdag 29 januari 2009

ute på äventyr


Jag har varit i Stockholm på lite kombinerad semester och jobb, mest semester... men även ett intressant studiebesök på biblioteket på Kronobergshäktet, samt ett arbetsgruppsmöte med konferensgruppen som ska fixa några intressanta dagar i Lindesberg i april för bibliotekspersonal som jobbar på landets olika anstalter och häkten. Tror vi lyckats få ihop ett spännande program med bl a Karin Johansson från Malmö som ska berätta mer om Godnattsago-projektet de haft på Kirseberg och Fosie. Förutom tillfällen för diskussioner och samtal oss anstaltsbibliotekarier emellan blir det så klart trevlig middag (förhoppningsvis!) och fler intressanta ämnen som t ex psykologen som kommer och berättar om sin forskningsrapport som tar upp vad som händer med människor under långvarig isolering, t ex när man sitter häktad länge med restriktioner.

Som vanligt hade jag inte tänkt att handla en massa, men en del trevliga reaerbjudanden som slängde sig på mig kunde jag så klart inte motstå. Om en jacka som kostat 1295 kr plötsligt kostar bara 300 så var det nog meningen att jag skulle springa på den, typ... Jag tycker dock att jag blivit bättre på att motstå bokerbjudanden på senare tid, men jag fick tydligen ett återfall och kunde inte värja mig mot "ta 4 betala för 3 pocket" på Akademibokhandeln. Hittade Luttemans El chocho som känns som en måstebok med tanke på att den jämt och ständigt är utlånad på min bibbla. Det kan vara bra att veta vad den handlar om. So far är den helt klart läsvärd! Sedan blev det Annika Thors Motljus, som jag faktiskt sträckläste när jag väl började (kommer inte ihåg senast det hände!). Härligt vemodig, men ändå hoppfull. Lämnade kvar den hos kompisen jag våldgästade i några nätter... Sedan blev det Illusionernas natt av Paul Auster som jag lånat vid något tillfälle men varit tvungen att lämna tillbaka innan jag hunnit läsa klart. Som grädde på moset, efter att ha letat ett bra tag för att hitta den där fjärde "gratisboken" trillade en Bruno K Öijer-samling ner på mig. Det är väl bäst att försöka ta reda på vad som tydligen är så fantastiskt med den där människan... *s*
Bilden från Bonniers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!