lördag 10 januari 2009

skuldsanering på biblioteket


För alla er som tror att bibliotekarier är skötsamma människor som alltid lämnar tillbaka sina biblioteksböcker i tid, aldrig får några förseningsavgifter, och bara är allmänt rekorderliga, kommer här ett erkännande som bevisar motsatsen. Idag har jag varit på mitt stadsbibliotek och lämnat tillbaka mina försenade böcker. Detta resulterade i en liten nätt avgift på 196 kr. I och för sig var det ersättning för en sönderritad bilderbok á 110 kr inbakat i det priset, men ändå. Aj aj. Skämmas behövde jag dock inte. Personalen är nog ganska van med sånt. Däremot fann jag viss tillfredsställelse i att jag fick visa personen bakom disken hur h*n skulle klicka i BOOK-IT för att få fram låntagarbilden och göra ett omlån. Det kändes lite som en upprättelse liksom...

6 kommentarer:

  1. Bibliotekarier - vi är helt enkelt värst! :)
    Det är en välsignelse att låntagarkategori "personal" inte får några avgifter i systemet.

    SvaraRadera
  2. Ja, problemet är väl när man tillåter sig själv att låna böcker på ett bibliotek som man själv inte arbetar på... På min egen bibbla uppstår inte såna här incidenter ;)

    SvaraRadera
  3. Efter att ha schabblat bort en hel bok på Kumlas bibliotek vågar jag kanppt låna där längre:-) Hur som helst.. Hur är Bibblan i Hallsberg?

    SvaraRadera
  4. Klart du ska låna på bibblan igen! Alla bibliotekarier (Hm... de flesta iaf ;) är högst professionella och förlåtande när det gäller bortslarvade böcker och förseningsavgifter. Anledningen till att jag "skäms" är ju att jag själv tycker att jag borde veta/kunna bättre, bibblo som jag är...

    SvaraRadera
  5. På bibblan i Hallsberg är vi jätteschyssta... sa bibliotekarien som krånglar till livet med att låna på Kumla-bibblan TROTS att hon jobbar i Hallsberg. :)
    Seriöst? De är snälla i Kumla också - har jag tyvärr fått erfara. Böcker har en egendomlig förmåga att kunna försvinna. Speciellt barnböcker!

    Jag brukar tänka:
    Jag är inte bara bibliotekarie - jag är människa också! :)

    SvaraRadera
  6. Titta Amie, här får du besked från en SÄKER och insatt källa att de är schyssta på Hallsbergsbibblan. Jag skriver under och intygar trovärdigheten på inlägget ;)

    //Lotta - bibliotekarie och människa (jag med)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!