söndag 25 januari 2009

bokenkät...


Det var länge sedan jag hade någon enkät i bloggen så här kommer en från Bokhora-bloggen:


Senaste bokköp: Länge sedan jag köpte något själv, men jag fick Dennis Lehanes tegelsten Ett land i gryningen i julklapp. Annars tror jag att det var en diktsamling av Nelly Sachs som jag hittade på Myrorna här i stan.

Senaste bibblolånen: Hmmmm.... får nog inte låna på ett tag på grund av min 196 kronorsskuld som jag fortfarande inte betalat, men innan dess var det Anders Paulruds Ett ögonblicks verk.

Favorittidning: Sportbladet - som jag alltid köper när jag ska ut och åka tåg, vilket jag ska inom kort... men jag tror inte jag hinner förbi Pressbyrån utan tar med senaste numret av RunnersWorld som damp ner i brevlådan häromdagen. Man kan ju alltid hoppas på lite inspiration...

Plats där jag helst läser: Spelar ingen roll, läser överallt. Gärna i sängen, men på senare tid har jag haft ett stort läslampeproblem och ficklampa har inte riktigt fungerat. Läser i soffan, på tåget, framför teven, vid matbordet, på toa, fast überall :) När jag busspendlade till Askersund för drygt tio år sedan övade jag upp mig så att jag till och med kunde läsa på bussen utan att kräkas, men den förmågan har försvunnit.

Så sorterar jag min bokhylla: För tillfället: skönlitteratur (här stoppas även biografier sorterade på den de handlar om in) för sig och fakta för sig. Tyska böcker oftast för sig, beroende lite på om jag har en del i översättning eller inte. Engelska böcker har jag inkonsekvent nog stoppat in bland de svenska. Inför förestående flytt funderar jag på SAB eller Dewey, men överlägger även med en föredetta kollega om att ställa dem i färgordning. (Ha ha... nu skojade jag!)

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten: Av någon anledning fastnade jag för en femtiotalsäventyrsfigur som hette Villervalle. Minns att jag var otroligt fascinerad av Villervalle i Söderhavet. Annars var det de gamla vanliga Astrid Lindgren-böckerna, Hans Hellbergs (?) Puss & kram-serie. Jag började ganska tidigt leta mig över till vuxenavdelningen och hittade Inger Alfvén, Moa Martinson, Ivar Lo Johansson, H.K Rönblom och massa annat spännande.

Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst: Oj, svårt. En av de tidigaste är nog i alla fall Ronja Rövardotter, men om den är äldst måste jag låta vara osvuret.

Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår: Jag ser fram emot att ta mig igenom Lehanes tjockis, eller i princip vilket bok som helst. Jag har haft en lång period av massa påbörjade läsprojekt som jag aldrig riktigt kommit ända in i kaklet med. Tyvärr.

3 kommentarer:

  1. Färgsortering i bokhyllan är ju en bra idé egentligen. Men allra helst vill man ju bara ha böcker som är "rätt" färg och snygga då, vilket kan bli ett problem förstås... :)

    SvaraRadera
  2. Satans så illa jag stavar men jag har bråttom

    SvaraRadera
  3. Jag kommer också ihåg Villervalle! Sen älskade jag Hönan Hanna och "lille svarte Sambo" som dansade slut på tigrarna runt en palm så dom blev smör och så gjorde hans mammam pannkakor på domm.9

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!