fredag 30 januari 2009

frågar och svarar

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Det var länge sedan jag köpte någon inbunden, men jag köpte alltid Kerstin Ekman så fort hon kommit med något nytt. Nu har jag tappat greppet lite om hennes författarskap, och inte ens lånat på bibblan på senare år. Patricia Cornwell har jag också handlat en del snabbt, oftast på engelska eftersom jag inte orkat vänta på de svenska översättningarna.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Jag har väldigt många Jan Fridegård, men det beror mest på att jag ärvt dem av en äldre släkting. I och för sig är han ruskigt bra, även om jag läst långt ifrån allt. Patricia Cornwell, Christa Wolf och Gustav Sandgren har jag annars en hel del av.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Jag vet inte om det är ett bibliotekariesyndrom att jag sällan (tycker jag själv i alla fall) blir tipsad om böcker. Det kanske inte är någon som vågar? Oftast snappar jag upp tips i andra bloggar, tidningar, tidskrifter, media i största allmänhet.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Den senaste boken jag gav bort var Annika Thors Motljus. Den fick ett varmt mottagande, och jag tror inte mottagaren kommer att vara besviken när hon väl läst den heller.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Inte vad jag vet, vilket mycket väl kan betyda att jag har minst två stycken ligger och gror på stadsbiblioteket. Det visar sig när jag får sms om hämtning, vilket jag får då och då...

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
Det verkar som om jag kommit in i ett litet lässtim och håller på med två böcker samtidigt: El chocho av Markus Lutteman och Monika Antonssons uppmärksammade bok om Liza Marklunds Gömda-historia. Ytterst intressant, om än aningens slarvigt skriven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!