fredag 2 januari 2009

Bibliotekarier på film


Jag är lite hemligt förtjust (nu är det inte så hemligt längre...) i katastroffilmer. Som bibliotekarie kanske man mer ska gilla Ingmar Bergman och svartvita svåra filmer - och de är ju oftast helt ok, men det är något särskilt med en riktigt bra domedagsfilm där det mesta trots allt fixar till sig på slutet. På ett eller annat sätt. Som i en av favoritfilmerna: Armageddon. (och nej, jag tycker vare sig Bruce Willis eller Ben Affleck är speciellt snygg...) Det känns bra på något konstigt sätt. Igår kväll visade tv3 en film jag lyckats missa: The Day After Tomorrow (med bl a Dennis Quaid som jag faktiskt föredrar före Bruce W.) som till viss del faktiskt utspelar sig på New York Public Library. Självklart med ett par nördiga bibliotekarier i några av birollerna, och självklart ojar de sig när det måste eldas lite böcker för att hålla värmen på istids-Manhattan. Även om hela Manhattan blir en isklump och till och med Mr President stryker med, så slutar det lite halvlyckligt för huvudpersonerna i alla fall. Skönt, tryggt och enligt Hollywoodforumlär 1A.

4 kommentarer:

  1. Ny layout, tjusigt!! :)

    The Day After Tomorrow är min favoritkatastroffilm alla kategorier! Även om den är formulär 1a kan man läsa in så mycket i den! Som t ex att biblioteket är civilisationens sista utpost. Jag har skrivit om den på Barbabloggen: http://barbabloggen.blogspot.com/2007/04/civilisationens-rddning.html

    SvaraRadera
  2. Ja, NY Public Library (konstigt översatt på filmen igår till "Allmänna biblioteket". Hmm.) har på sätt och vis en symbolisk roll som civilisationens utpost. Intressant tanke. Däremot känns inte så lite nördigt med bibliotekarien (givetvis i kofta och glasögon) som sitter kvar i informationdisken när klimatflyktingar strömmar till och den stora jättevågen ödelagt Manhattan :) Trofast och tjänstvillig, alltid redo!

    SvaraRadera
  3. Även jag är barnsligt förtjust i katastroffilmer!

    SvaraRadera
  4. Jag blev lite inspirerad av ditt inlägg och skrev mer om bibliotekarier och film på mitt biblioteks blogg! Kolla gärna här; http://jarfallafolkbibliotek.blogspot.com
    MVH

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!