lördag 22 november 2008

pretentiösa pretentioner och prettoskräck


Jag brukar inte kolla på Beckman, Ohlson & Can . Den största anledningen är väl att jag sällan orkar något mer avancerat, och enligt mina egna fördomar, något mer pretentiöst än Bollibompa och möjligtvis ett avsnitt av CSI innan Sportnytt och sängen, typ. Igår hann jag inte stänga av innan jag upptäckte att Eva Beckman skulle prata med Björn Ranelid, Henrik Schyffert, Kay Pollak och Björn Wiman om "Hur pretentiös får man bli?" Vilket gäng! Vilket samtal! Om man missade det går det att se på webben igen. Jag tror kanske att jag kollar en gång till...

3 kommentarer:

  1. Ja, vad bra det var! Brukar inte se det programmet men fastnade den här gången. Ett pretentiöst program som handlade om begreppet pretentiöst, ha ha. Och vilka bra gäster. Jag menar framför allt en bra sammanstättning.
    Björn Ranelids (wow vilket lustigt hår) avslutande kommentar var klockren :)
    Vi diskuterade ordet pretentiöst på jobbet i dag och kunde inte enas om varken betydelsen eller om det har en positiv eller negativ klang. Vad betyder det egentligen, kommer det från engelskans pretend? Hm...

    SvaraRadera
  2. Tja... Eva Beckman hade väl t ex kollat SAOL och där stod det "förmäten" vilket ju inte klingar så postivt direkt. Kollade lite synonymer på nätet och hittade bland annat: anspråksfull, vilket väl inte låter lika negativt som förmäten, men ändå inte jättepostivt. http://synonymordbok.com/pretentioes
    Enligt http://www.synonymer.se/?query=pretenti%F6s finns följande synonymer: anspråksfull, fordrande, krävande; förmäten, arrogant, inbilsk, utmanande

    Henrik Schyffert hade någon förklaring om att vara pretentiös inte är att leva upp till sina ambitioner - och om man följer den definitionen betyder det ju att det inte är speciellt postivt att vara pretentiös, däremot kan det vara postivt att HA pretentioner. oj, oj... svårt det här...

    SvaraRadera
  3. förresten, verkar inte som om länkarna funkar... men man kan ju klippa och klistra URL:en om man vill. Om man googlar på tex Schyffert och pretentiös får man en del intressanta träffar också.

    och, ja, Ranelid har en fantastisk frilla. Han är ganska fantastisk hela han faktiskt. Ha ha.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!