fredag 14 november 2008

Bokmässa


Idag börjar Bokmässan på Örebro slott. Om man tycker det är trångt på Bok&Bibliotek i Göteborg ska man definitivt inte gå på Bokmässan i Örebro, men funkar man bra i trånga utrymmen med mängder av boktokar, läs- och litteraturintresserade kan jag varmt rekommendera ett besök. För egen del har jag lite för mycket tendens till cellskräck för att vara helt bekväm i miljön. Dock är det är mycket intressant program och massa spännande utställare, så det är mycket möjligt att jag ångrar att jag inte gick dit, men jag tror jag överlever.

Jag tog istället en sväng i en nästintill öde bokhandel idag på lunchen, Bergslagens antikvariat på Storgatan. Trots butiksnamnet säljer de mest nya böcker. Jag fyndade Jag är en sån som bara vill ligga med dej av Fredrik Lindström. Det är kortare texter, dikter och prosadikter i precis lagom format och längd för mig just nu. Måste ge ett smakprov:


Vissa dagar är Gud så trött på att
bestämma,
vilka som ska leva och dö,
spilla ut sitt kaffe
eller träffa den de gått och väntat på
i hela sitt liv.
Åh, vad tråkigt!!
Det känns som om han är färdig med alltihop,
urless och nästan apatisk,
stirrar framför sig
och svarar inte på några frågor,
allt står still,
alla väntar,
regnskogarnas lungor håller andan,
berggrunden väntar med sin halvering
av kolvärdena och
nebulosorna i födslovåndor
borta i avlägsna galaxer
tittar förvånat upp från förlossningsbordet
och undrar:
Är han utbränd?
Är detta slutet?
Blir det inget mer?

Jodå, han repar sig såklart,
redan imorgon kavlar hanupp ärmarna
och är sugen på att till frukost
utse vinnarna
i den dagliga Kenodragningen
Bilden lånad här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!