måndag 26 februari 2007

Berlinerpopplarna


Det blev till slut Berlinerpopplarna av Anne B Ragde som jag valde som nästa bok efter Auster. Jag har nog aldrig förr läst en bok som så mycket kännts som en film. Boken var välskriven och välberättad, men det är omöjligt att komma ifrån att historien skulle göra sig ypperligt på vita duken. På omslaget står ett citat som jämför den med den filmen Änglagård - och först förstod jag inte riktigt liknelsen, men känslan är densamma som i Änglagård-filmerna. Jag skulle bli ytterst förvånad om Berlinerpopplarna inte planerades som film - eller kanske redan ligger på klippbordet någonstans i Norge. Rekommenderas varmt! På förlaget Forums hemsida går det att läsa att Berlinerpopplarna är den första delen i en trilogi. Man får hoppas att fler delar kommer snart på svenska - annars kan jag till och med tänka mig att läsa dem på norska. Vet inte om jag orkar vänta på den svenska översättningen...

2 kommentarer:

  1. Den var verkligen KANONBRA så jag rekommenderar den varmt. Har lovat mamma den, men hon verkade ha annat att läsa just nu, så det är bara du kommer över och hämtar den.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!