söndag 4 mars 2007

back on track...


Har legat däckad i feber några dagar, så bloggen har inte blivit uppdaterad som den borde. Tyvärr har jag inte orkat läsa riktigt så mycket som jag hoppats på heller, men två titlar till kan jag tillföra läslistan trots allt: Den danska romanen Rödby - Puttgarden av författaren Helle Helle (originellt namn :) och Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson. Den senare hade jag stora förväntningar på som även infriades. En mycket vacker och stämningsfull roman, fylld av skog och natur, glädje och sorg. Författaren är svenska men bor sedan många år i Nya Zeeland och har skrivit romanen på engelska och sedan fått den översatt till svenska. Tydligen har den slagit försäljningsrekord down under. Det måste vara väldigt exotiskt att läsa om om smultrontuvor i Dalaskogarna, midsommarfirande och snöglopp i mars. En mycket bra roman, finstämt sammanvävd med väl valda citat ur svensk lyrik som inleder varje kapitel.

Den danska färjeromanen var jag mest nyfiken på eftersom jag själv åkt färjan mellan Danmark och Tyskland ett antal gånger, men den var mest sorglig. Det var svårt att finna någon större sympati för karaktärerna trots att de kämpade och slet med sina liv. En ganska trist, men dock färgstark roman. Mitt intryck av den kan dock bero mitt febertillstånd när jag läste den, så det ska nog tas med en nypa salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!