torsdag 18 juni 2009

ytterligare tre sekunder

I DN:s kulturdel idag recenseras Roslund och Hellströms Tre sekunder. Tyvärr ligger inte texten ute på webben vad jag kan se. Däremot finns andra recensioner på Svensk Bokhandels hemsida (Ett jättebra recensionsarkiv om man vill läsa recensioner på en och samma bok från olika tidningar). Det som förvånar mig när jag läser DN:s recension och flera av recensionerna i SvB:s recensionsarkiv är att många är odelat positiva till boken. DN höjer den mer eller mindre till skyarna och prisar trovärdigheten i handlingen och så vidare och så vidare... och författarna borde få pris och ditten och datten och hit och dit. Ja, ja, en recension är ett subjektivt tyckande - och ska heller inte vara något annat, men det förbryllar mig att så många tycker att boken är bra - för det är den INTE. Om recensenter i svensk dagspress tycker att det här är en välskriven kriminalroman så är mitt förtroendekapital för den svenska kulturjournalismen helt klart naggat i kanten. Om man sedan får för sig att detta är någon typ av trovärdigt reportage om svensk kriminalvård är det bara att beklaga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!