fredag 12 juni 2009

En liten bokhög....
















Jag har börjat bunkra upp inför sommarläsningen. Förra året botaniserade jag i min egen bokhylla hemmavid, men i år har jag hittat lite blandad sommarläsning i jobbhyllorna. Det har blivit en ganska bra blandning av fack- och skönlitteratur, mestadels nya böcker:

Lapidus, Gängkrig 145 - som jag för övrig snart läst klart. Lapidus senaste är en serieroman i behändigt format.
Shreve, Efterdyningar - jag tror aldrig jag läst något av Anita Shreve som inte varit bra, och jag räknar med att inte bli besviken den här gången heller.
Napoleoni, Skurkkapitalismen: hur bedragare, hallickar och maffiakungar påverkar världsekonomin - beskrivs på omslaget som en unik undersökning av skurkkapitalismens rötter och hur den kan bekämpas. Låter intressant och som en lagom lättläst fackbok att slänga in bland romanerna.
Nin, Venusdeltat - en intressant "klassiker" :)
Olevik, Campingland: En berättelse om flintastek, flukthål och förtältsromantik - låter som en spännande skildring av husvagnslivet.
Ingemarsson, Bara vanligt vatten - Små citroner gula-Kajsas senaste roman. Jag läste inte den förra (eller den förrförra heller tror jag...), men jag tror att det här kan vara en lite lagom lättsmält bladvändare.
Jansson, Inte ens det förflutna - jag insåg när den sprillans nya Anna Jansson-deckaren kom här i veckan att jag inte läst den föregående än, och dessa ska man nog läsa i rätt ordning för att få störst behållning av dem.
Heberlein, Det var inte mitt fel: om konsten att ta ansvar - ser fram emot att läsa denna bok! Från baksidestexten: "... men att vara människa innebär inte bara rättigheter, utan också skyldigheter. Den främsta av dessa skyldigheter är att ta ansvar för sitt liv, sina val och sina handlingar, i relation till sina medmänniskor och för vår gemensamma framtid" Låter det inte som en intressant bok!?
Jepsen, Konsten att gråta i kör - Det här är en bok som jag verkligen inte vet ett skvatt om, men ibland måste man ju chansa på de lite mer osäkra korten också, och låta sig överaskas en smula.

Ja, det var ju en hel bunt böcker... Jag är glad om jag fixar hälften av dem, men jag skulle heller inte bli speciellt förvånad om högen blir liggande hela sommaren och jag istället hugger böcker ur den egna hyllan, eller spontanshoppar pocket på Prix. Jag känner mig själv allt för väl för att LOVA att ovanstående lista kommer att vara läst i slutet av augusti... ha ha.

2 kommentarer:

  1. Efterdyningar verkar bra..på fejjan fick du mina tips.Av dom verkar Ernestams Caiprihina med döden mest intressant.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att den där campingboken verkar intressant, ska kolla upp. Jag har lång erfarenhet av camping, så...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!