tisdag 9 juni 2009

Why?


Jag undrar vad det är som gör att man fortsätter läsa en bok som man egentligen tycker är ganska kass? Just nu håller jag på med Roslund & Hellströms Tre sekunder, och den är verkligen inte bra. Den är tafflig berättartekniskt, personteckningarna är på gränsen till karikatyrer och beskrivningen av den svenska kriminalvården är... ehum... något fantasifull. Trots alla dessa minus kan jag inte lägga den ifrån mig. Jag vill veta hur det går, hur det blir, vad som ska hända. Det retar mig, men jag kan inte hjälpa det. Jag kan inte direkt påstå att jag läser boken. Jag konsumerar text.
Vad läser du just nu? Och varför kan man inte sluta läsa något som inte är bra?

3 kommentarer:

  1. För ett tag sen bestämde jag mig för att sluta läsa en bok när den inte ger mig något eller när jag inte längtar efter att få fortsätta läsa. När jag gäspar efter fem sidor och släcker lampan, då är det en ointressant bok. Livet är för kort för att slösa bort det på tråkiga texter.
    Just nu läser jag: Belinda Olsson - Otrogen på öppen gata

    Vet inte om den är särskilt bra men bra nog för att jag ska läsa vidare.

    Inger

    SvaraRadera
  2. Ja varför? Lägg genast i från dig boken och satsa på något intressant

    SvaraRadera
  3. Ja, knäpp som jag är så är jag nästan klar med skiten. Jag var tvungen att läsa klart för att kunna diskutera den förfasat med en kollega på jobbet som också läst den. Men jag LOVAR: detta är sista gången jag läser Roslund & Hellström. Ever! Promise!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!