tisdag 26 maj 2009

statusrapport


Mitt e-boksprojekt går riktigt bra. Laddade hem Roslund och Hellströms nya Tre sekunder (trots att jag egentligen lovat mig själv att inte läsa något mer av dem efter att ha fått ett mycket ifrågasättande brev från författarduon när jag gav deras första bok en negativ recension). Boken i sig är väl lite sisådär. Med tanke på att den handlar om den kriminella världen och en hel del om livet på anstalt så är det så att säga ett område man är lite insatt i, och jag kan ju lugnt säga att det finns en hel del överdrifter, men, men, det är ju fiktion... I alla fall, att läsa på skärm är helt ok. Det går till och med över förväntan bra. Problemet är dock att jag laddade hem den på en sån där minilaptop, så att läsa boken i formatet som ett vanligt bokuppslag är lönlöst. Stilen blir alldeles för liten. Istället får man förstora upp en sida, vilket innebär att jag inte kan läsa hela sidan åt gången, utan måste scrolla mig fram över sidan. Efter drygt hundra sidor insåg jag att en halvkrampande arm berodde på mitt ihärdiga tryckande på pagedown-tangenten. Här hade det varit kanon att kunna ställa in en läshastighet som automatscrollade ner sidan i ett för mig lagom tempo. Kanske något som man kan utveckla i läsprogrammen, eller också är det en funktion som finns som jag ännu inte lyckats hitta. Who knows? Nu är bara mitt stora dilemma att Tre sekunder befinner sig i en dator som jag för tillfället inte har tillgång till. Istället får jag ägna mig åt att försöka läsa klart Kjell Erikssons Svarta lögner, rött blod. Eriksson är ett säkert kort. Spännande, bra, intressant, lagom otäckt.

Min snodda fredagsfråga om vilken oläst bok man har liggande väckte en hel del kommentarer om min surdeg, Gitta Serenys bok om Albert Speer. Trots sitt omfång verkar det helt klart vara värt att ta sig igenom tegelstenen. Jag ska bara försöka avsluta Eriksson och Roslund/Hellström först...
Bilden på Roslund och Hellström är lånad från Piratförlagets hemsida.

3 kommentarer:

  1. Haha, nej inte erik men är släkt med honom! Tkr inte den är bra bara för att vi är släkt utan för att den faktist är så bra att man knappt kunde lägga från sig den! samtidigt som den är lättläst! :) Ha det bra! MVH Stina

    SvaraRadera
  2. En bra pageturner är alltid ett välkommet förslag. Tack!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!