fredag 22 maj 2009

knycker en fredagsfråga...


... från Bohora-bloggen:

En bok som du haft stående oläst i bokhyllan länge?

I mitt fall måste det vara Gitta Serenys biografi om Albert Speer. Jag köpte den på en bokrea för många herrans år sedan och enda anledningen till att jag inte gett mig på den måste vara att den är så avskräckande tjock. På adlibris hittar jag bara den engelska pocketutgåvan som är på dryga 750 sidor, min inbundna svenska upplaga tror jag är ungefär lika tjock. Men, en dag ska jag fixa den. Kanske blivande sommarläsning?
Bilden på Albert Speer kommer från Wikipedia

5 kommentarer:

  1. Den är jättebra. Ta dig tid att läsa den!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag ska försöka göra ett nytt försök! :)

    SvaraRadera
  3. Jag levde med den boken en sommar i mitten av 90-talet. Jag var helt uppslukad och min man tröttnade nog på att jag ständigt återberättade vad precis jag läst. Det är en fantastisk bok om man är det minsta intresserad av Tyskland under Hitlertiden och ger en inblick som är ganska unik. Speer var en fascinerande person och Sereny får fram en del erkännanden som är hisnande. Det har snart gått så lång tid sedan jag läste boken att jag ska göra det igen, trots sin tjocklek!

    SvaraRadera
  4. Det är ju lite jobbigt att den är så stor, eftersom sommarläsning brukar innebära en del släpande fram och tillbaka, men det känns som om jag helt klart måste ge den ärlig chans i sommar... Tysklandsintresserad kan man ju minst sagt säga att jag är :)

    SvaraRadera
  5. Jag har läst den ett par-tre gånger och återkommer till den styckvis; just eftersom den är så rik till omfånget. Sereny lyckas verkligen att skildra hela den där tiden och stämningen så väldigt inträngande och kompromisslöst. För mig är den The Book för att hajja hela det komplexa Nazityskland - och en karta till all den andra litteraturen i ämnet. Men känns det tungt att ge sig in i den rekommenderar jag Speers egna böcker. "Tredje riket inifrån" ger en bra ingång. (Och Sereny drar förstås ner brallorna på hela den tillrättalagda boken.)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!