måndag 18 maj 2009

läsa böcker på fler sätt


Jag hyser ingen större aversion mot att läsa böcker på skärm istället för på papper, även om jag inte direkt kan påstå att jag brukar göra det. Helst av allt skulle jag vilja ha en sån här, eller vilken typ av handläsare som helst egentligen... Någon som använder och kan rekommendera någon? Tills vidare nöjer jag mig med att försöka ladda hem e-böcker via bibblan. Tänkte göra ett försök ikväll. Återkommer med en rapport om jag fixade det eller ej.
UPPDATERING:
Jajamensan! Jag följde bara instruktionerna på Örebro Stadsbiblioteks e-bokssida och valde vilken bok jag ville läsa (testade med Kajsa Ingemarssons nya Bara vanligt vatten). Sedan klickade jag på "låna boken" och fick frågan om jag ville hämta hem läsarprogrammet Adobe Digital Editions om jag inte redan har gjort det - och eftersom jag inte hade det så hämtade jag hem det *klick klick klick* och bara att följa instruktionerna. När installationen var klar var det bara att klicka på "hämta hem boken" efter att jag fyllt i mitt lånekortsnummer. Ingen PIN-kod behövdes. Tjohej så landade boken i Adobe-läsaren. Fråga mig inte hur, men relativt enkelt var det. Lånade raskt hem Insidan av Liam Norberg också. Det gäller ju att hålla sig ajour med vad mina låntagare efterfrågar för tillfället. Återstår att se om jag kommer ta laptopen med mig till sängs, eller om det blir den vanliga gamla hederliga pappersboken som kommer slå mig i huvudet när ögonlocken faller igen.
och fick först fixa en liten installation av Adobe Digital Edition *klick klick klick* sedan

3 kommentarer:

  1. Själv läser jag böcker på min Nintendo DS, och en sån där hade jag verkligen inte haft nåt emot att ha. Det är praktiskt, men jag saknar verkligen känslan av att hålla en bok i handen, det är ju liksom en del av läsupplevelsen.

    SvaraRadera
  2. När jag hör Nintendo tänker jag dataspel...? Upplys en okunnig om man kan läsa e-böcker med spelgrejen? eller är jag ute och cyklar i tekniken?

    SvaraRadera
  3. Nej, du har rätt. Det finns speciella "spel" man kan köpa som innehåller böcker. Till exempel den jag har, som innehåller hundra klassiker

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!