lördag 23 maj 2009

1972


Bokmania har en utmaning: Vad hände i den litterära världen det år du föddes? Mitt födelseår är 1972 och saker som hände litterärt just då var:

Heinrich Böll från dåvarande Västtyskland fick nobelpriset i litteratur. Carl XVI Gustav delade för övrigt detta år ut priset för första gången i "sin karriär".

Fritiof Nilsson Piraten dör. Ari Behn, kanske mer känd som norska Märtha-Louises man än som författare, föds.

Poeten och akademiledamoten Kristina Lugn gör sin författardebut med diktsamlingen Om jag inte.
Kerstin Ekman kommer ut med Mörker och Blåbärsris, Astrid Lindgren ger ut bilderboken Den där Emil.
Irmelin Sandman Lilius får Nils Holgersson-plaketten.


På Wikipedia kan man även läsa att 1972 faktiskt var det längsta året sedan 1712 eftersom man förutom skottdagen även införde två skottsekunder. Där ser man!
Bilden lånad från Wikipedia

2 kommentarer:

  1. Kul att kolla upp ens födelseår och se vad som hände. Jag kanske snor/lånar idén till min blogg! Vi har ju inte samma år, så.

    SvaraRadera
  2. Erica Jongs roman Rädd att flyga utkom på svenska det året jag föddes. Och så debuterade Klas Östergren tydligen.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!