lördag 25 oktober 2008

Uppdaterade blogglänkar


Nu har jag äntligen kommit mig för att rensa min blogglista i högerspalten. Tyvärr har Tobias, en av mina favoritbloggare slutat med Ensamhetshushållet, så den fick försvinna ut i cyberrymden. Inte lika eftersaknad är Camilla Läckbergs Deckarmamma-blogg som på slutet mest handlade om henne och Robinson-Polisen och bilder från deras fantastiskt designinredda förortsvilla i Stockholm. Trist. Lika trist som hennes deckare blivit på slutet. Nu tänker jag inte ge mig in i Nicke Lilltrolls-debatten, för jag tycker inte Leif GW är speciellt upphetsande att läsa heller, men de senaste deckarna i hennes Fjällbackasvit känns bara som något hon vill tjäna mycket pengar på. Kvantitet (massa ord) istället för kvalitet (färre ord och mer innehåll).

Nya tillskott är Läslust på Kumla bibliotek, som är en lokal biblioteksblogg som personalen på kommunbiblioteket producerar. Boktips blandas med evenemangstips och bloggen är tills större delen en trevlig anslagstavla där man sätter upp "lappar" med information till sina besökare. Sedan var det det här med musiken.... Niklas Strömstedt är väl kanske inte direkt någon av mina musikaliska favoriter, även om han gott skulle kunna ha en plats bredvid Brolle i mitt musikhjärta. Däremot skriver han för jäkla bra emellanåt, inte bara om musik, utan om livet i största allmänhet. Belinda Olsson har visst ett tv-program någon kanal som jag aldrig lyckas hitta bland alla andra konstiga kanaler här hemma, bloggen är trevligt, lite lagom fittstimsbitsk, uppdateras ofta och är klart läsvärd. En blogg som jag läst till och från fast den inte funnits med i den här listan förut är Lina Ydrefelts blogg Okuvlig bibliotekarie, eller Bibliotek utan förbud som den hetat ibland. Just nu heter den visst båda. Alltid initierad biblioteksdebatt, även om jag inte alltid hänger med i svängarna i långa blogginlägg. Sist men inte minst har maken börjat blogga om det han kan bäst: film och musik. Filminläggen är intressanta (oftast, så länge de inte handlar om zombiefilmer eller gammal science fiction), men för att uppskatta musiken måste man nog vara ganska gitarrnördig och åtminstone kunna hålla en gura åt rätt håll - vilket inte jag kan.

2 kommentarer:

  1. Jag läser Strömstedt av och till jag med..

    Sen har jag hittat en annan blogg.. vimmelmamma.blogg.se en f.d fjugestatjej vid namn Lotta Grey som nu mitt i livet fått tjocktarmscancer.. Hon skriver så bra (Är journalist) utan att bli påträngande på något vis.. prova den

    amie

    SvaraRadera
  2. Tack för bloggtips! Via din makes blogg hamnade jag på Hallsbergs Jazz & bluesklubbs sida och har redan två viktiga datum bokade inför nästa år:

    Lörd 24 jan - George Riedel, Jan Lundgren, Jan Allan.

    Lörd 28 feb - Louise Hoffsten med bla - gitarristen Andreas Öberg.

    Nästa inlägg blir om en bok, jag lovar. :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!