måndag 20 oktober 2008

Augustprisnomineringarna 2008








Idag offentliggjordes nomineringarna till årets Augustpris - och trots att jag tycker att jag hänger med hjälpligt i litteraturutgivningen måste jag erkänna att jag inte läst någon av de nominerade böckerna. Jag känner till de flesta författarna (men inte alla) Jag får skylla på att jag inte jobbar på något vanligt folkbibliotek längre... Min bibliotekarieimage är dock allvarligt skadad i och med detta. Shape up!


Nominerad skönlitteratur:

Men hur små poeter finns det egentligen av Eva-Stina Byggmästar
Ett annat liv av Per Olov Enquist
Tal och Regn av Katarina Frostenson
Reglerna av Sara Mannheimer
Edelcrantz förbindelser av Malte Persson
Svart Som Silver av Bruno K Öijer

Nominerad facklitteratur:
Pillret av Ingrid Carlberg
Regi Bergman av Paul Duncan & Bengt Wanselius
Klosterträdgårdar av Lena Israelsson
Hennes döda kropp. Victoria Benedictssons arkiv och författarskap av Lisbeth Larsson
Mahatma! Eller konsten att vända världen upp och ner av Zac O´Yeah
I takt med tiden. Olof Palme 1927-1969 av Kjell Östberg

Nominerad barnlitteratur:
I skogen av Eva Lindström
Ett litet hål i mörkret av Ingrid Olsson
Den femte systern av Mårten Sandén
Massor av dinosaurier av Sarah Sheppard
När det kommer en älskare av Mats Wahl
Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!