torsdag 24 januari 2008

slarvig låntagare efterlyser


Det är så roligt att använda biblioteket som en helt vanlig låntagare. Det är verkligen så fantastiskt praktiskt att kunna sitta hemma på kvällen, lägga reservationer direkt i OPAC:en, få ett sms att boken finns att hämta och sedan ta sig dit, plocka boken från reservationshyllan och låna den. Det är just i det här stadiet av processen som problem uppstår för mig. Lånekortet har jag plockat ur plånboken för att logga in mig och nu när jag som bäst behöver det för att låna boken i automaten så ligger det naturligtvis hemma vid datorn. Inget kort = inget lån - om man inte går till disken och köar. Rent tekniskt och praktiskt är det inget svårt att istället för lånenummer lägga in ett inloggningsnamn eller annat "alias". Jag skulle vilja bestämma själv HUR jag ska logga in när jag reserverar eller lånar om en bok. Undrar hur pass mycket man får bestämma det på olika bibliotek? Mig veterligen är det inte något jag känner till att man marknadsför, så här kommer en efterlysning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!