söndag 13 januari 2008

Att vara en vanlig låntagare...




Jag tycker det är så roligt att gå på biblioteket och vara en vanlig låntagare. Eftersom biblioteket jag nyss börjat jobba på är under uppbyggnad så lånar jag som en helt vanlig låntagare på Stadsbiblioteket i Örebro. Förutom att jag inte kan låta bli att ställa rätt böcker som står fel i hyllan beter jag mig nog som en ganska normal vanlig låntagare, men när maken ringde mig igår när jag stod vi utlåningsautomaten hade jag tydligen svarat på frågan vad jag gjorde att jag : "... håller på att låna ut böcker", vilket fick honom att tro att jag utan hans vetskap börjat extraknäcka som helgjobbare i disken på stadsbibblan. Det har jag inte. Jag LÅNADE böcker till mig själv - men i och för sig skulle man ju kunna säga att jag lånade ut böckerna också eftersom jag självservade mig.


Dottern dök ner i en bilderbokslåda full med Pettson, Pippi och andra spännande böcker och blev arg på sånt sätt som bara en treåring kan bli när jag sa att vi inte kunde låna de böckerna. Det var nämligen bilderböcker på turkiska, arabiska, persiska, finska och diverse andra språk som jag inte behärskar som hon fattat tycke för, men hur förklarar man för en treåring att jag inte kan läsa dem när hon inte förstår skillnaden mellan finska och svenska? Bilderna ser ju likadana ut. Mycket mysko tyckte hon, men gav som tur med sig efter ett tag.
Bilderna lånade här.

3 kommentarer:

  1. Det är inte bara dina barn som roar mig.. det gör ju du med:-) Stackar maken kan inte ha det lätt :-) Behöer lättlästips.. har boktorka och ids inte läsa svenska deckare.. Hjääälp

    SvaraRadera
  2. Förvånar mig lite att det inte går att låna böcker på ett främmande språk. Man kan väl bara hitta på lite det kommer din lilla dotter att älska. Och är det Pippi så har man ju dom i ryggmärgen...
    Jag kommer ihåg när mina barn var små och kom in med högar av böcker klockan halv sju på lördag morgon. Då pratade jag nån slags konstig rappakalja (för jag somnade mitt i...) men jag blev alltid godkänd av barnen... Så...
    Ta ett nytt besök på bibblan och låna dom där böckerna och kolla vad som händer. Det vore kul att höra!
    Lycka till, säger Mia, trebarnsmor till tonåringar med massor av lästa barnböcker.
    Besök gärna min blogg "Sagt å gjort"

    SvaraRadera
  3. Ingenting är omöjligt - men vissa saker är enklare än andra :-)
    //L8

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!