fredag 18 januari 2008

Massa böcker - både hemma och på jobbet.


Idag har jag skickat iväg beställningar på en himlans massa böcker som ska vara grunden i biblioteket på min nya arbetsplats. Hu, det kan verkligen blir himmel eller pannkaka detta projektet. I vilket fall som helst är det mycket spännande - och jag tycker det är urkul att få vara med och starta upp något från grunden.
Hemma är det med blandade känslor jag läst ut Prinsessan av Burundi. Kul, att äntligen "vara ikapp" i deckarsviten, men trist eftersom jag inte vet när nästa bok kommer ut.
Annars ser lästillvarorn ut som följer: Sträckläste Katerina Janouchs Anhörig igår. Bra, insiktsfull och tankeväckande bok om missbruk och medberoende. Ruskig och förmodligen ganska sann, tyvärr. Lyssnade klart på Liza Marklunds Livstid i bilen - och för en gångs skull måste jag säga att jag faktiskt gillade Katarina Ewerlöfs uppläsning. Nu har jag istället börjat lyssna på Anne Holts Presidentens val och det är lite lagom spännande, men ingen superupplevelse direkt. Mycket beror på en ganska småtrist uppläsning av en skrovlig Torsten Wahllund. Tyvärr. I bokpåsen från bibblan ligger Grå själar av Philippe Claudel, som jag kanske smyger igång med ikväll - om inte teven vinner kampen om uppmärksamheten. Vet att det är lite pensionärsvarning att titta på På spåret, men det ger jag blanka f-n i :-)
Bilden lånad från DN.

2 kommentarer:

  1. tack tack :-)
    Men VARFÖR inte läsa skönlitteratur?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är så tråkigt, om det inte är burlesk humor och skrönor.

    Tacka vet jag faktalitteratur! Så har det i stort alltid varit med mig.

    Men det finns undantag: böcker skrivna på klassisk grekiska, latin, hebreiska och gotiska är svårt att hitta som faktalitteratur.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!