söndag 27 januari 2008

Förhoppningar om bättre läsupplevelser...


Nu har jag precis lyssnat klart på Presidentens val av Anne Holt. Jag trodde jag läst alla böckerna om polisen Hanne Wilhelmsen, men det kan jag nog inte ha gjort med tanke på allt som var annorlunda mot vad jag mindes det. I vilket fall som helst, oavsett om jag missat något eller inte, så var den så där. Upplägget kändes intressant med en amerikansk kvinnlig president som försvinner under ett statsbesök i Norge, men det blev lite för mycket konstiga konspirationsteorier för min smak. Jag tyckte den var lite virrig att hänga med i - och om det berodde på att jag lyssnade på den istället för att läsa den på vanligt sätt, må vara osagt. Kanske är det lättare att koncentrera sig på en bok om man läser den själv. Sedan spelar uppläsaren en väldigt stor betydelse för om boken är bra eller inte och tyvärr hör inte Torsten Wahlund till någon av mina favoriter. Det funkar, men inte mycket mer.

Nu har jag laddat över Sommarbarn av Katerina Janouch i mp3-spelaren istället och hoppas att det är ett bra val. Jag började läsa den i höstas, men av olika anledningar kom andra böcker emellan. Känns som ett bra alternativ att försöka lyssna på den.

För övrigt har de senaste läsupplevelserna verkligen inte hört till höjdpunkterna på det nya läsaråret. Presidenten val var som sagt en liten besvikelse, och så även Grå själar. Den var helt okej, men verkligen inte så fantastisk som jag hade förhoppningar om. I bibliotekspåsen ligger nu två böcker och väntar och jag har inte bestämt mig än för vilken som står näst på tur: Ett enda ögonblick av Harlan Coben eller Tyskland berättar - den mindre halvan av världen, sjutton noveller. Det lutar lite åt novellerna. Jag vet inte om jag har koncentration nog att ta mig an en ny deckare. Noveller är skön läsning. Man kan ta lite i taget och det är trevligt med korta avslutade berättelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!