söndag 17 augusti 2008

sommarens topp3

Jag har försökt att tänka mindre på OS med Phelps, Bolt, Kallur, Karonen, ickeexisterande brottningsmedaljer och snöpliga prestationer, och mer på böckerna och sommarläsningen i alla fall i bloggsammanhang. Min sommarläsningslista såg ut som följer:
Christa Wolf
Barbara Voors
Kerstin Thorvall
Kristian Petri
Ulf Lundell
Erlend Loe
Jens Christian Gröndahl
Jan Fridegård
Ernst Brunner
Kerstin Ekman
Av dessa har jag bara läst ett fåtal eftersom jag fastnade redan på käre Brunner och efter att ha gett mig på Lundells Tårpilen (igen) snabbt övergav den för den ännu mer käre dansken Gröndahl. Omläsningen av Erlend Loes Naiv Super var en lika fantastisk läsupplevelse som första gången jag läste den. Fridegårds Trägudars land är påbörjad, men det kommer så mycket annat i vägen hela tiden.
Så, sommarens topp3-läsupplevelser är:
1. Jens Christian Gröndahl - går inte att få nog av hans böcker. Har du aldrig läst något av honom har du gått miste om något, promise!
2. Naiv Super av Loe. Tror jag ska läsa den minst en gång om året, gärna som sommartradition. Ett lika kärt återseende som varje gång jag kollar på Braveheart (ja, kanske lite småtöntigt - men det bjuder jag på...)
3. Ernst Brunners Passionata som ledde mig in på Kocksgatan. Vill ha mer!
Antar att jag nästa sommar får sikta in mig på de kvinnliga författarna för att uppnå någon slags jämvikt...
Sommarens minus-läsupplevelser får bli:
1. Lundells Tårpilen. Minns den som en bra läsupplevelse, men antar att tidens tand gjort sitt - eller också var läsläget inte bra helt enkelt. En annan tid, en annan plats och boken kanske är så bra som jag minns den, vem vet?
2. att jag läst för få böcker. Varför gick semestern så fort?
Vilka läsupplevelser finns på din topp- eller minuslista i sommar? Jag är nyfiken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!