lördag 26 juli 2008

Indiansommar


... är det verkligen inte nu, utan snarare högsommar. Enligt SMHI betyder Indiansommar:


"Med Indiansommar menas en flera dagar lång period med lugnt, stabilt och vackert väder som inträffar efter höstens första frostnatt. Indiansommar kan inträffa närsomhelst under perioden oktober till början av december, framförallt i Nordamerika där uttrycket är vanligt. Bakgrunden till uttrycket Indiansommar är oklart. En förklaring är att det härstammar från den brittiska kolonialtiden i Indien. En något vanligare förklaring är att uttrycket anspelar på perioder med vackert väder under hösten, som de nordamerikanska indianerna utnyttjade till buffeljakt."


Som vanligt när jag faller för en författare vill jag läsa allt - och just denna titel är min på många sätt och vis. Dels står den på reservationshyllan på Örebro Stadsbibliotek och väntar på mig, men den kan jag inte komma åt förrän på måndag när bibblan öppnar igen - och dels har jag ett exemplar på danska originalspråket i bokhyllan. Jag gjorde ett desperat försök att börja läsa den tidigare ikväll, men gav upp. Danskan är för komplicerad... Jag får snällt vänta till måndag när jag kan gå och hämta den på bibblan.


Jag tror jag får hålla mig till min tyska inköp, medan jag har lite flow på tyskan. Jag började lite smått på en lantlig deckare i Schleswig-Holstein-miljö på flyget hem, så jag får väl sätta mig i soffan, knäppa på VH1 och börja läsa den: Der Milchkontrolleur av Thomas Morgenstern. Eller också en för mig ny bok med en gammal favorit; Ingrid Noll : Selige Witwen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!