onsdag 11 augusti 2010

Mitt favoritbibliotek!


Lånar jag böcker på världens (nåja... länets?) bästa bibliotek? Ja, kanske! Vilken service det är att kunna reservera böcker - både såna som är utlånade för tillfället och såna som står inne på hyllan, som personalen serviceinriktat hämtar fram (oavsett vilken bibliotek i stan den finns på, skickar den till bibblan of my choiche i stan) åt mig så att jag bara kan slinka in och låna. Packat och klart liksom. För att jag ska kunna få veta att boken finns att hämta skickar de dessutom ett gratis sms (eller ett gratis e-postmeddelande om jag hellre vill ha det). Öppettiderna i sommar har varit lite begränsade, men helt acceptabla tre dagar i veckan. Mitt favoritbibliotek: stadsdelsbiblioteket i Haga här i Örebro!

Min mamma hämtade idag två böcker från ett annat bibliotek i länet. Hon hade fått meddelande på e-posten att de fanns att hämta. När hon berättade för mig att hon fått betala 15 kr (= 30 kr!!!!) per bok när hon hämtade böckerna höll jag på att trilla av stolen. För vad betalar man? Jag kan förstå att man kan vilja ta en portokostnad ifall man skickar ut ett reservationsmeddelande med vanliga gamla hederliga postverket, men var ligger kostnaden när man skickar e-post? Detta var heller inga böcker som man på "bibliotekariska" säger fanns på en plocklista - alltså att personalen var tvungen att gå ut till hyllan och hämta in boken, utan boken flyttades förmodligen bara från återlämningsdisken till en annan hylla bakom disken avsedd för böcker som väntar på avhämtning. Ingen större åtgång i arbetstid eller arbetskraft alltså. Bara några knapptryckningar för att skicka iväg ett automatiskt meddelande - automatiskt genererat i biblioteksdatasystemet. Jag tycker det är jättekonstigt att ta så mycket betalt för att någon vill låna bibliotekets böcker - eller också är jag bara bortskämd med att ha SÅ mycket GRATIS service på biblioteken i Örebro kommun. Det är SÅ bra att jag ganska glatt till och med betalar alla förseningsavgifter jag på något konstigt sätt lyckas dra på mig...
Hur ser det ut på andra bibliotek i landet? Betalar du någon avgift för att reservera böcker på ditt bibliotek?

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om att det är konstigt att ta betalt för en sådan sak. Särskilt när informationen skickas gratis med e-post eller sms.

    På Lekebergs bibliotek är det också gratis att reservera och fjärrlåna böcker!

    Lotta Bergsten

    SvaraRadera
  2. Lotta, det är bra service tycker jag. Heja Fjugget!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!