lördag 7 augusti 2010

Bokfrågornas ABC


Bokbloggen Enligt O kör en slags litteraturenkät en gång i veckan som jag tänkte haka på ibland. Jag lovar inte att jag fixar det varje vecka, dessutom har jag missat bokstäverna ABC:s frågor, men här kommer svaren för bokstaven D:


1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favoritförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?


Håkan Nesser gör mig som läsare aldrig besviken, så om jag ska nämna en svensk deckarförfattare får det nog bli honom. Annars gillar jag skarpt Patricia Cornwell, i alla fall de tidiga Scarpetta-böckerna. De senaste böckerna är jag inte riktigt lika uppdaterad på. En favoritperson i deckarvärlden är också Kjell Erikssons Uppsalapolis Ann Lindell. Han lyckas verkligen med att göra en litterär karaktär levande och trovärdig.


2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både ock?


Det är samma här - en hel del dramaläsning blev det på litteraturvetenskapens a-b-c- kurs på Högskolan i Örebro som det hette på min tid innan det blev universitet. Shakespeares En midsommarnattsdröm är en favorit som jag både läst och sett (i flera olika uppsättningar, både som amatörteater och som professionell uppsättning). Bertold Brechts Mor Courage läste jag både på tyskans B-kurs och litteraturvetenskapens B-kurs. Den har jag inte sett i någon uppsättning men jag gillade verkligen att läsa den.


3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?


Oj, svårt! I skrivandet stund kan jag inte komma på en endast en förutom en gammal ungdomsserie om Anne på Grönkulla som jag inte direkt tyckte var superbra, men helt ok. Långt ifrån lika bra som böckerna dock.


4. Det är redan december (är det???) Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern?


Den första bok som dyker upp i skallen är den fantastiska skildringen av ett släktkalas på julafton i Ulf Lundells roman Sömnen.


5. Det har skrivits en del om att rensa bokhyllor och göra sig av med böcker i bokbloggar de senaste veckorna. Finns det någon bok som är en riktig dyrgrip och som du aldrig skulle göra dig av med?


Den bok som jag inte skulle vilja göra mig av med är inte värt något i pengar, utan har helt enkelt affektionsvärde för mig. Det är Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter som jag fick i julklapp när jag var 9-10 år. Det är med viss tvekan som jag nu lånat ut den till mina barn för att bläddra i...

Bilden lånad från Radioapan på SR

4 kommentarer:

  1. Jag gillar Anne på Grönkulla både i bokform och och som tv-serie. Tv-serien var suveränt bra, glömde bort den i mina ABC-svar :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte hon som spelade Anne i tv-serien var jätteduktig och bra, men serien i sig hade svårt att mäta sig med böckerna... Oj, det var många år sedan jag läste böckerna, undrar om de håller för en omläsning?

    SvaraRadera
  3. Mor Courage tillhör de pjäser jag hoppade över och som hela tentan självklart handlade om. Så kändes det i alla fall och jag glömmer den aldrig.

    Värdet på böcker har inte med pengar och göra för mig heller. Presenter från personer jag tycker om är viktiga.

    SvaraRadera
  4. Mor Courage är helt klart läsvärd Lilla O, så får du tillfälle att läsa den nu så kan jag rekommondera den :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!