onsdag 10 september 2008

tvåpunktnollig boktok

Nicci French = Nicci Gerrard and Sean French
Bilden härifrån


Jag må vara intresserad av Bibliotek 2.0-grejen, men kommer nog alltid även att vara en boktok. Tillbringade förmiddagen på Mikromarcs (Bibliotekscentrum) användarmöte i Stockholm där de bland annat presenterade en kommande version av biblioteksdatasystemet som verkade ganska intressant. Mest intressant var att nyaste versionen kommer med Oribi, som verkar vara en smart stavningshjälp när man söker i OPAC:en - om nu har en OPAC... Mitt lilla bibliotek är har inte någon som helst publik katalog och är så långt ifrån 2.0 och interaktion mellan användarna som man kan komma. Ska dock bli spännande att se om Oribi-grejen kommer att fungera när versionen verkligen släpps. Som nybliven mikromarcare har jag inte så mycket att jämföra med från tidigare versioner. Tyvärr tycker jag det är svårare än jag trodde från början att ställa om från BOOK-IT som jag är van med sedan tidigare. Det är väl åldern. (Här tar jag tacksamt emot kommentarer om att det inte alls förhåller sig på detta viset... :)



I väntan på tåget hem fördrev jag tiden på en av mina favoritbokhandlar: Hedengrens i Sturegallerian. Vilket utbud! Mycket böcker och hög mysfaktor. Självklart kunde jag inte lämna butiken utan en påse med böcker, trots att det är redan är VÄLDIGT mycket månad kvar av pengarna. Dagens fynd blev: Catch Me When I Fall av Nicci French och Man in the Dark av den oemotståndlige Paul Auster. Lässtressad? Jag?

6 kommentarer:

  1. Själv är jag nyfiken på Eders kungliga Kurt eller vad den heter om Kurt Haijby som bla bodde på Trystorps slot.. minns du när vi var på besök där?

    SvaraRadera
  2. Stod faktiskt och höll i Kurtboken på Hedengrens igår. Läste om den i NA. Den verkar intressant.
    Visst kommer jag ihåg när vi var på Trystorp - och jag tänkte på det igår med när jag såg baksidestexten på boken, men jag hade ingen aaaning om att han bott där. Intressant...

    För övrigt är jag mycket besviken Amie, att du inte kommenterar min åldersnoja... *s*

    SvaraRadera
  3. Vaaa åldersnoja det har jag missat..jag återkommer min vän

    SvaraRadera
  4. Min vän.. jag reflekterade inte ens att Book it hade något med ålder att göra därav min ickekommentar:-) vi är inte äldre vi är bara lite långsammare;-)

    Trystorp.. det jag minns mest är att dom hade en uppstoppad ekorre i ett rum, jag tyckte det var så absurt..

    SvaraRadera
  5. Tänkte inte på att du inte talar bibliotekariska... *s*

    Uppstoppad ekorre! Det är så bisarrt att jag inte ens minns det! Hu!

    SvaraRadera
  6. Läst Mitch Alboms nya... du vet han med Tisdagar med Morris.. bra enkel läsvärd och lagom en fredagskväll.. Nu har jag börjat på Labyrinten.. mer kommer kring den.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!