fredag 26 september 2008

Komma ut, Robertsson, Bok- och Biblioteksmässa och spöklika dubbelgångare


Jag är nyss hemkommen från årets Bok- och Biblioteksmässa i Göteborg. Samma kommers och cirkus som vanligt, men trevligt, trångt, mycket folk, mycket böcker. Kollegan L på gamla jobbet fick span på Thomas Bodström, själv lyckades jag bara springa på herrar som Carl-Jan Granqvist, Siewert Öholm och Jan Guillou - inte så värst att sätta upp på spanlistan kanske. Det kusligaste spanet var dock när jag fick syn på Anders Paulrud, och en tiondels sekund senare insåg jag det omöjliga i det eftersom han är ganska så död, tyvärr...

Hade inte tänkt att handla så mycket, men med lönen färsk på kontot är det svårt att låta bli. Förutom en bunt barnböcker från EBFA och en presentbok om Jimi Hendrix såg årets skörd för egen del ut som följer:

*Erlend Loes nya (måste erkänna att jag hade noll koll på att han kommit ut med en ny, men är innerligt glad att jag upptäckte den) Gör vad du vill.

*En lyrikklassiker på pocket: Pär Lagerkvists Aftonland - En favorit!

*En något mer modern lyriksnubbe: Bob Hansson Halleluja liksom

*... och hoppsan, en lyriksamling till. Verkar som om jag haft någon omedveten radar på lyrik i år: Ann Jäderlund, Dikter 1984-2000

På tåget på väg ner till Göteborg läste jag senaste numret av Aftonbladets Sportmagasinet där kolumnisten Stefan Axell kommer ut med att gilla Alf Robertsson. Han skriver: "Det är kanske inte helt rumsrent att vara 34 och gilla Alf Robertsson. Men jag gör det. Det är något med det där att kunna fånga svenskarnas folksjäl" Skönt, då är det nog okej att vara 36 och gilla Alf Robertsson också. Tack Stefan! Det är nästan så att jag snart tror jag kan komma ut med att jag gillar Brolle...

3 kommentarer:

  1. Robertsson den gamle suputen.. som ung när jag serverade så besökte han vår restaurang, full som en alika och med tonårsgroupies sittande i sitt knä.. Hans bandmedlemmar uttryckte en del oro för att ha nitne skulle kunna uppträda.. äcklig karl frågar du mig!

    SvaraRadera
  2. Tänk så skönt för dig att det finns flera freaks där ute! Alf Robertsson visste jag, men Brolle!! Hallå där?

    Och var det så smart att avslöja det där med Jimi Hendrix presenten? Kan ju bara vara till en person, eller?

    SvaraRadera
  3. Tja, Mannen har redan fått boken efter önskemål, så hemligt har det aldrig varit...

    Angående musiken kan ju inte alla vara lika hippa som du... *s*

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!