söndag 14 oktober 2007

Loe och gänget


Jag har verkligen börjat fundera över varför mina favoritförfattare är män. Om jag snabbt ska radda upp ett gäng författare som jag uppskattar att läsa blir det tveklöst dessa namn först: Paul Auster, Erlend Loe, Jens Christian Gröndahl och Graham Greene. Om jag snabbt ska klämma ur mig några kvinnliga författare blir det svårare, men jag skulle nog kunna pressa fram Barbara Voors och Patricia Cornwell. Sedan måste jag tänka lite... Marie Hermanson kan nog också få kvala in på listan. Ber att få återkomma med fler namn.


För övrigt hamnar Loe bara högre och högre upp på min topplista över bästa författarna. Läste hans Volvo Lastvagnar (som är en fristående fortsättning på Doppler som kom för några år sedan.) på tåget hem från Borås i veckan - och det var svårt att låta bli att fnissa emellanåt. Ingen kan som Erlend Loe skriva vettigt (nåja... ) om en utvandrande norrman som i sällskap av en tam älg vid namn Bongo och sin femårige son fotvandrar till Värmland och hamnar hemma hos en haschrökande 92-åring vid namn Maj-Britt som ligger i en djupgående grannfejd med sin likaledes 92-årige granne och tillika scouten von Borring - som dessutom fågelskådar, äter nötter till frukost och sover utomhus. Alltid. Tja, vad ska man säga annat än smått genialiskt.
Står förresten i SvD:s recension som jag länkar till ovan: "Jag tänker inte rekommendera boken till min mor, men tonåringarna kan säkerligen ha roligt så det räcker, från första sidan till den sista." (Fredrik Sjöberg, SvD). Jag tänker bara tolka det som att jag fortfarande inte bara är ung till utseendet (i alla fall om man ska tolka busschauffören som frågade mig härom veckan om jag skulle åka på vuxenbiljett!) utan även till sinnet :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!