tisdag 23 oktober 2007

Augustpris mm







Har ännu så länge bara läst första kapitlet i Jag är allt du drömt, och det gjorde jag efter midnatt i fredags när jag masat mig upp ur soffan och ögonlocken var tunga som brunnslock - så jag måste nog läsa om från början igen. Vad jag minns så var i alla fall inledningen bra.



Istället hittade jag en annan bok som jag släpat hem från jobbet, och som visade sig ha blivit Augustprisnominerad igår: Mig äger ingen av Åsa Linderborg. Inte så överraskande, för jag har tänkt lite på den i de banorna. Boken har varit mycket omtalad och mycket utlånad på biblioteket där jag jobbar, samt i media i stort och inte minst i den aktiva debatten i Maja Lundgrens fotspår om den "personliga skönlitteraturen" med författaren som den personliga rösten. Var går gränsen för det litterära och det privata. Ytterligare en av böckerna som varit omtalad i denna debatt fick en nominering: Daniel Sjölins bok Världens sista roman. Maja Lundgrens Myggor och Tigrar fick dock ingen nominering.



Även om jag tycker att Mig äger ingen är en alltigenom fantastisk bok har jag svårt att tro att den kan vinna Augustpriset. Inte minst för att den tematiskt tar upp mycket av samma problematik som fjolårsvinnaren Susanna Alakoski gjorde i Svinalängorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!