tisdag 9 december 2008

Läsa

Att läsa många böcker behöver inte betyda att man läser ut många böcker. De senaste veckorna har jag läst många böcker, eller rättare sagt läst i många böcker. Av någon konstig anledning har många sidor passerat ögonen, men jag tror inte jag lyckats läsa ut någon bok den senaste månaden, om man inte räknar godnattsagor som Ellens äppelträd, Kaninen som längtade hem, Bajsboken och Petter och hans fyra getter, typ. Jag har nog helt enkelt inte träffat riktigt rätt i mina läsval, utan släpar hem bok efter bok både från mitt eget jobb-bibliotek och stadsbiblioteket. Förutom Anders Paulruds Ett ögonblicks verk, som jag faktiskt har stora förhoppningar om att jag ska läsa ut och inte bara i, har bokhögarna mest bara stressat mig. Jag skulle nog behöva en riktig pageturner, en riktigt fängslande spännande deckare, något smaskigt intressant eller bara något med en handling man inte klarar att lägga ifrån sig. Någon som har några bra tips?

7 kommentarer:

  1. Jag läst nyss ut Mörkt vatten av Joyce Carol Oates och är alldeles tagen fortfarande. Det kan man kalla en fängslande pageturner!

    SvaraRadera
  2. Jag läser på samma sätt.. Btw har du läst Loes senaste?? Fin kväll

    SvaraRadera
  3. just ja... Loes senaste köpte jag på Bokmässan i Gbg tidigare i höstas, men det är samma med den, jag har läst lite i den... ska försöka leta fram den i någon av bokhögarna och ge den en ny chans kanske?

    SvaraRadera
  4. A-K:
    Oates har jag faktiskt bara läst en endaste bok av... "Det var vi som var Mulvaneys". Har för mig att jag gillade den, men sedan har det inte blivit av. Hon är ju så fruktansvärt produktiv människan...

    SvaraRadera
  5. Det som är bra med att hon är så produktiv är att det finns massor av henne att läsa och allt jag har läst har hållit samma höga kvalitet. Helt obegripligt hur hon hinner... Du måste läsa Blonde, och Fallen! Och hennes böcker under pseudonymen Rosamund Smith är också bra.

    SvaraRadera
  6. Mjaaa ---. Kan man läsa en bok utan att läsa ut den??? Vad menas med det?
    De böcker som inte fängslar mig efter ca 50 sidor lägger jag åt sidan och ingår inte i de böcker jag "läst". Att läsa en bok innebär för mig att läsa den från sid 1 till sista sidan, annars har jag inte läst den. Om någon frågar så säger jag: Nja, den boken passade inte mig. Jag försökte, men den fångade mig inte.
    www.metrobloggen.se/bokhorna
    www.metrobloggen.se/sladdertackan

    SvaraRadera
  7. Njo.... man kan ju läsa en bok, utan att läsa UT den, men man har ju inte läst hela, utan bara I den. Men jag skulle aldrig hävda att jag läst en bok som jag bara bläddrat och läst lite i... I så fall säger jag helt enkelt att jag läst lite i den, men av olika anledningar inte läst klart den.
    Man har alla sina egna definitioner av läsning antar jag :)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!