onsdag 3 december 2008

Den obildade bibliotekarien tar hjälp från proffsen...


För en liten stund gjorde jag mig till privatpersonen Lotta och inte bibliotekarien Lotta och skickade en fråga till Fråga biblioteket för att se om någon av proffsen kunde hitta ett svar på min fråga om stolarna i Svenska akademien. Det verkar som om det helt enkelt inte finns något annat svar än det som står på Akademiens hemsida och som jag även fick från Fråga biblioteket:

Jag har inte kunnat finna någon information som säger att de olika stolarna enligt stadgarna är vikta för någon speciell yrkeskategori. Svenska akademien skriver på sin hemsida så här:I Akademien brukar numera också ingå språkmän, litteraturvetare, historiker och någon hög jurist. Det kvinnliga inslaget har varit begränsat: hittills har sju kvinnor tagit inträde i Akademien.

Det återstår enbart att ringa Horace...

2 kommentarer:

  1. Hm, här undrar jag varför du delade ditt jag i två. Varför ställa frågan som privatperson och inte som bibliotekariekollega. För att a)bibliotekarier får inte ringa till "Fråga biblioteket", b) det är pinsamt att som bibliotekarie ställa en sådan fråga (man bör veta det), eller c) du ville se om det gick att lura en bibliotekarie att du inte själv är bibiotekarie?

    SvaraRadera
  2. Nä, bara lite allmänt schizo... :)
    Mig veterligen finns inget förbud för bibliotekarier att ställa frågor i alla fall.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!