tisdag 2 december 2008

Fråga!


Min vän Amie ställde en fråga i kommentar nedan om det spelar någon roll vilken av de aderton stolarna man som akademiledamot sitter på. I detta fallet är jag tyvärr lika obildad som att jag inte visste vem Rudholm var. Bibliotekarie som jag är känner jag att jag måste försöka få fram ett svar, men har inte lyckats hitta något, förutom en mening på Svenska Akademiens hemsida där det står att "Rudholm efterträdde juristkollegan Sture Petrén på stol nr 1, som under nittonhundratalet av hävd har kommit att upptas av jurister." Om även övriga stolar av hävd upptas av andra yrkeskategorier hittar jag ingen uppgift om. Någon som vet? Hilfe bitte!

2 kommentarer:

  1. Ja man vill ju veta om det är någon rangordning bland stolarna!! Jag ska länka i min blogg för det här behöver vi lösa:-)

    SvaraRadera
  2. Jag håller på att luska lite i frågan och återkommer så klart så fort jag vet något!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!