torsdag 1 maj 2008

Bokfrågor från Inger

Min vän Inger hade en kul enkät i sin blogg som jag inte kunde motstå att nappa på...

1. Vilken bok läste du senast?
Just nu håller jag på med Håkan Nessers "En helt annan historia". Vad jag läste innan dess har jag redan glömt, så antagligen var det inget som satte några större avtryck...

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Jag har ingen förutbestämd bok som ska läsas. Det beror nog mycket på humör och dagsform när jag är klar med den jag håller på med nu.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag misstänker att det är övervägande manliga författare. Jag har nyss konstaterat att det först och främst är manliga författare som poppar upp i skallen när jag måste lista mina favoriter. Så klart finns det en hel del kvinnliga också. Skulle gissa på 60% män och 40% kvinnor.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Ja, faktiskt ibland, och det har inget att göra med om boken är bra eller mindre bra. Kan komma på mig själv med att strukturera upp boken fast det är en riktig pageturner. Konstig vana :)

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Eftersom jag jobbar med det jag jobbar med så är det oundvikligen så att det verkligen är information overload beträffande tillgången på recensioner, lektörsomdömen, förlagsreklam osv. Jag kan inte säga att jag faller specifikt för någon viss typ av böcker, men jag skulle ljuga om jag sa att omslaget inte spelade någon som helst roll... Om jag hittat någon ny författare som tilltalar mig vill jag gärna försöka läsa ikapp om han/hon har en tidigare produktion bakom sig, eller ibland blir jag intresserad av ett visst ämne för att en annan bok handlat om det.

6. När blir en bok för lång?
Svårt att säga. Jag är lite sugen på Shantaram som alla säger ska vara så bra, men det är avskräckande lång med sina dryga 800 sidor, men är den bara tillräckligt bra så har det givetvis ingen betydelse.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Jag läser oftast på svenska, men en och annan engelsk bok blir det också. Om andan och inspirationen faller på kan jag klämma någon tysk bok emellanåt också.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag föll pladask för Val McDermids "Bounty - en myterists återkomst" så den har jag nog försökt pracka på de flesta. Annars är Erlend Loe en husgud, och speciellt "Naiv Super"(måste nog snart läsa om den igen).

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja, ABSOLUT! Det finns så många bra olästa böcker som väntar på att bli lästa, så det finns ingen anledning att slösa tid på dåliga böcker.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Jag har nog en ganska blandad hylla, med viss övervikt för deckare och äldre svensk litteratur (mycket av de s k arbetarförfattarna + svensk modernism). Skulle gissa att det är ungefär 70% skönlitteratur och 30% facklitteratur. Det som verkligen INTE finns i min hylla är Fantasy och Science Fiction. Dock har några av makens böcker av nämnda opopulära genrer smygit sig in på vissa ställen.

2 kommentarer:

  1. Låna av en biliotekarie måste ju vara rätt, även när det gäller bokfrågor? :) / L

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!