lördag 10 maj 2008

riktiga ruskigheter

Förra fredagen högg jag tag i första bästa bok i min närhet för att ha något att göra förutom att stirra i väggen när jag åt min fredagslunch. Valet visade sig bli ytterst intressant, men kanske inte så lämplig lunchläsning. Boken heter: Sanningen är en sällsynt gäst och är skriven av journalisten Lars Borgnäs. Den handlar om det uppmärksammade och brutala styckmordet på Catrine da Costa. I Första kapitlet beskrivs ingående kvarlevorna som hittades i några svarta plastsäckar... Trots det något opassande läget för att börja läsa detta fastnade jag i boken. Mordet skedde sommaren 1984 och är något som valsat runt i media allt sedan dess och jag har hör talas om "Allmänläkaren" och "Obducenten" som anklagades för brottet, men jag har aldrig riktigt satt mig in i vad det egentligen handlade om. På 1990-talet kom två andra uppmärksammade böcker om fallet: Hanna Olssons Catrine och rättvisan och Per Lindebergs Döden är en man. (OM man vill veta mer om Lindebergs inställning har han en hemsida som heter: mediemordet.com )Utan att ha läst böckerna (än) kan man väl säga att de tar helt skilda ställning i skuldfrågan. Borgnäs har gått igenom hela utredningsmaterialet och hittar MÅNGA missar, t ex intressanta spår som aldrig följdes upp. Han visar även på samband mellan mordet på Catrine da Costa och andra mord som skedde i samma kretsar i mitten av 1980-talet. Trots att det var väldigt obehaglig läsning emellanåt var det oerhört intressant att följa Borgnäs genomgång av materialet och läsa hans tolkningar och teorier.
Något som ofta händer när jag läser något som jag tycker är intressant är att jag vill läsa mer inom ämnet, eller mer av samma författare. I detta fall tycker jag det vore intressant att läsa övrig litteratur om styckmordsrättegången och om fallet, så jag reserverade raskt de andra nämnda titlarna om ämnet samt några fler. Undrar vad de tror på stadsbiblioteket när så många reservationer om just det här kommer in på en och samma gång... I vilket fall som helst, och oavsett vad bibliotekspersonalen på mitt bibliotek tror om fascinationen ska jag hämta böckerna på måndag och sedan se vad övriga skribenter har att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!