fredag 30 maj 2008

Bokförsäljningen fördubblad...

Biblioteksbloggen: Bokförsäljningen fördubblad de senaste 20 åren - men blir böckerna lästa?

Från biblioteksbloggen (som i sin tur fått det från DIK:s nyhetstjänst för bibliotek) finns att läsa om ökande försäljningssiffror för böcker, men motstridig statisk visar även på att läsningen minskar. Det verkar vara en knepig ekvation (Jag är inte rätt person att uttala mig om matematik med tanke på mina erfarenheter av gymnasiets ekvationer där min högst förolämpade fröken - hon var besviken över att behöva undervisa samhällsvetare istället för naturvetare... - brukade dra mina ekvationer som exempel på hur man INTE skulle räkna) att få ihop, men jag behöver ju bara gå till mig själv och min egen bokhylla för att konstatera att det nog stämmer. Visserligen har jag läst många av mina böcker i hyllan, men långt ifrån alla. Alla bokreaböckerna som man köper för att de kan vara intressanta att läsa någon gång, när har jag egentligen hunnit med dem? För att inte tala om alla böcker jag släpar hem från biblioteket titt som tätt för att de står och ropar på mig i hyllorna att jag ska ta med dem hem till mig ett tag... Jag är räknar ganska generöst om jag säger att jag kanske läser max hälften av dem, men man får väl tänka att det åtminstone är bra för stadsbibliotekets statistik :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!