lördag 29 december 2007

Mosspiraten!


Häromdagen när vi besökte stadsbiblioteket tyckte jag det var bäst att förutom att låna barnböcker, även förse mig med lite litteratur för egen del. Tog en Kjell Eriksson som inte visade sig vara den första i serien, som jag trodde... samt en Val McDermid som jag sneglat på ett tag, men inte kommit mig för att låna tidigare: Bounty - myteristens återkomst. Jag hade fått för mig att det var en historisk deckare, och jag är inte så värst förtjust i den genren, men jag beslöt mig för att göra ett försök. Vilken lycka! Själva upplägget är lite likt Da Vinci-koden, men med mycket mer känsla och driv och med lysande karatärer som faktiskt känns som riktiga personer och inte som de typer Dan Brown producerade. (Här måste jag faktiskt göra en utvikning och säga att Tom Hanks och gänget gjorde underverk med filmatiseringen med tanke på vad de hade att jobba med - och då tycker jag ändå inte att Tom Hanks var den som var bäst lämpad för rollen. Gary Sinise hade däremot varit kul att se som Langdon.)

I Bounty låter McDermid litteraturvetaren och William Wordsworth-experten Jane Gresham jaga efter hittills okända dokument som sägs lägga fram bevis på att myteristen Fletcher Christian inte dog på Pitcairn utan lyckades ta sig hem till England där han sökte upp sin gamla skolkamrat William Wordsworth och fick honom att nedteckan hans livs historia. Jakten på dessa dokument är inte helt enkel och det är fler som vill ha del i kakan... Intresset för att hitta dokumenten tar än större fart när man i Lake District hittar ett gammalt mosslik med typiska söderhavstatueringar. Spännande så det förslår och perfekt mellandagsläsning. Jag har suttit försjunken i soffan med klättrande barn på mig som jag emellanåt försökt distrahera med modellera i köket, för att få läsa i fred.
Bilden är hämtad från Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!