tisdag 4 december 2007

Blandad kompott


Det verkar tack och lov som om min lästorka från tidigare i höstas gett med sig. Jag tog mig igenom Lars Danielssons självbiografi, I skuggan av makten, och trots att den var lite smått tung emellanåt var den intressant och gav en spännande inblick i hela det svenska politiska livet, inte bara turerna kring tsunamikatastrofen och hans skuld eller ickeskuld i hur det blev som det blev i efterspelet och utredningarna. Jag kan inte låta bli att fatta en del sympati för Danielsson. Oavsett om han läste eller inte läste det där mejlet på Annandagen och oavsett vad han gjorde eller inte gjorde så kan han faktiskt inte ensam lastas för inkomptens och fördröjningar som gjorde räddningsarbetet drog ut på tiden. Han ger dessutom en intressant bild av arbetet kring Göran Persson - lite som en svensk inblick i "West Wing", men som "Rosenbad" då...


Jag har även hunnit med att läsa den sista (?) delen i John Marsdens serie om Ellie Linton. Serien som inleddes med Imorgon när kriget kom och som skildrar ett Australien invaderat av en främmande krigsmakt där Ellie och hennes kompisar leder en gerillastyrka som kämpar för att bli fria igen. Jag tycker att det är förvånansvärt att ingen regissör snappat upp dessa böcker och gjort film på dem än. Här finns mängder av stoff för ett stort drama! Om jag ska tillåta mig att vara lite, men endast lite, kritisk, kan jag tycka att det kanske skulle räckt med de tre första böckerna. Det blir lite väl mycket på slutet.


Under en ganska lång period har jag mest slölyssnat på radion till och från jobbet och inte riktigt fastnat i någon intressant ljudbok, trots att jag försökt. För någon vecka sedan skulle jag testköra en av våra nya mp3-böcker på bibblan så jag laddade in Harlan Cobens senaste, Den enda lögnen i mp3-spelaren. Efter att ja somnat ifrån den på bussen gav jag den en chans till och letade mig tillbaka från början och sedan var jag fast! Jättebra! Måste nog försöka läsa de tidigare böckerna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!