söndag 8 juli 2007

Back in business...


Då var vi tillbaka från Tysklandssemestern och som jag trodde blev det ju inga mängder av böcker lästa - inte ens ljudböcker - förutom att vi lyssnade på Björnes rymdsagor, Barbapapa (nostalgi!), Drutten och Krokodilen (ännu mera nostalgi!), småsagor om Ture och så vidare och så vidare. När vi inte lyssnade på Björne, eller Alfons eller Nalle Puh lyssnade vi på Electric Banana Band, vilka var helt klart hörvärda även för oss vuxna i bilen. Tja, det finns sämre sätt att fördriva drygt 180 mil i bil med två kids.

Jag lyckades dock läsa klart min Liza Marklund (Nobels testamente) som jag spontanshoppade på ICA i Kumla. Den var väl ok, men inte direkt någon litterär sensation. Trots allt fyllde den mitt behov av avkopplande läsning vid tillfällen man inte behövde vara allt för koncentrad på uppgiften.

Efter att ha blandat och mixat mellan tre språk i en vecka: tyska, engelska och svenska är det ganska skönt att kunna få koncentra sig på ett i taget. Dock ska jag göra en allvarlig satsning på att läsa mer på tyska. Det är så roligt att kunna föra en vardaglig konversation med mina tyska vänner, utan att behöva tänka allt för mycket på prepostioner och formuleringar. Det är skönt när det flyter på - och för att det ska göra det måste man ju hålla ångan uppe och öva, öva, öva, üben, üben, üben. Sätter igång direkt och slänger mig över "Die Vermessung der Welt". Än så länge har jag bara läst första kapitlet, vilket bådar gott so far.

2 kommentarer:

  1. Jag vill väldigt gärna veta vad tycker om "Vermessung... " sedan!

    Kika in hos Bokmoster så hittar du en hel del tips på tysk litteratur.
    Hos mig finns det inte så mycket än, men det kommer :-)

    SvaraRadera
  2. okej, ska försöka med en kommentar när jag tagit mig igenom. Går ganska sakta än så länge. Läste en bit i natt när jag låg och lyssnade på sjuka dottern som sov. Inte helt enkel i språket, men det går...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!