onsdag 30 maj 2007

Mycket att göra...


Det har inte blivit så mycket läst den senaste veckan. Jag har varit på Biblioteksdagarna i Stockholm och lyssnat på massa spännande föreläsningar och träffat massa trevliga människor. Här kan man titta på en del av föredragen på webben.

Mitt tåg till Stockholm var inställt och jag fick snällt vänta på nästa, så jag hann läsa klart Anna Janssons senaste: Pojke försvunnen. Det var en mycket bra spänningsroman - om än bland de mest tragiska hon skrivit. Kommer inte ihåg var någonstans jag läste en recensent/kritiker som tyckte det skulle vara spännande om hon gjorde en Kerstin Ekman och gick från deckarförfatteriet till en romanproduktion. Jag är benägen att hålla med. Anna Janssons språk har verkligen utvecklats från de första Maria Wern-deckarna.

Jag påbörjade Patricia Cornwells Trace, och måste nog göra ett litet mer koncentrerat försök att komma in i den. Tror att jag läst första kapitlet typ tre gånger...

I bilen är det fortfarande Stieg Larssons Män som hatar kvinnor som snurrar. Det enda ord jag kan hitta som uttrycker vad jag anser om den är: superb! Känns skönt att veta att jag har Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes framför mig, även om det helt slutgiltigt är finito efter det - om nu inte striden om det fjärde oavslutade manuskriptet kan lösas... Läs DN:s artikel om striden om den fjärde manuset här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!