måndag 4 januari 2010

Meinhof


Jag håller på att läsa en biografi om terroristen Ulrike Meinhof. Politiska biografier har alltid intresserat mig, men än så länge har det mest blivit svenska (s)politikers ord och liv som jag tagit mig igenom. Vet egentligen inte varför, det har bara blivit så. I somras läste jag halva Speer-biografien av Gitta Sereny. Den är ju fanatastiskt bra, och jag kan egentligen inte varken förklara eller förstå varför jag inte läste klart den. Det får jag ta tag i!

Meihof-boken är intressant, skriven av Jutta Ditfurth (läs om henne här eller här) som verkar ha lagt ner ett stort arbete på källor och research. Det blir till att parallelläsa en del, för Bokus behagade levera boken till nästa bokcirkelsträff. Det ska också bli intressant läsning...

2 kommentarer:

  1. Aha, det där låter som en intressant bok. Jag är förtjust i biografier som samtidigt presenterar en intressant (historisk) epok.

    SvaraRadera
  2. I så fall kan jag verkligen rekommendera Meinhof-biografin. Den är mycket välskriven och intressant. Läsvärd!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!