torsdag 28 januari 2010

Flickvännerna!


I höstas blev jag sugen på att testa på att bokcirkla lite och skickade ut en efterlysning på Facebook. Ett gäng vänner och bekanta anmälde intresse och vi bestämde bok och datum. Första träffen blev hemma hos mig och vi hade tills dess läst Karolina Ramqvists omtalade bok Flickvännen. (Titeln fick även ge namn på vår cirkel som nu går under namnet Flickvännerna).Det blev en trevlig kväll med bra och givande diskussioner. Till träff nummer två som ägde rum igår kväll hemma hos Anna, hade vi satt ribban högt och gett oss i kast med nobelpristagaren Herta Müllers bok Hjärtdjur. Endast 2/5 av deltagarna hade tagit sig igenom Müllers bok - som jag skulle vilja kalla för en lyrisk roman. 1/5 av deltagarna fick däremot guldstjärna eftersom hon läst boken hela två gånger. Det berodde inte till största delen på att hon tyckte den var extremt bra, utan mer att hon blev sittande på ett stillastående tåg utan annan bok att tillgå... Jag intalar mig själv att jag numera i alla fall gett mig själv ett litet smakprov på Hertas författarskap och väljer att inte tycka att vi tog oss vatten över huvudet, utan: Nu kan det bara bli bättre!

3 kommentarer:

  1. Yes! Det ska bli spännande att läsa nästa bok - Norwegian wood - och jag lovar att inte glänsa så den här gången. Det blir ju så jobbigt för er andra ;)

    För övrigt håller jag med Yngve i Lysekil - LOL

    SvaraRadera
  2. Jag mitt storasysterkomplex blir ju inte bättre av att ha en sån ambitiös och glänsande lillasyster ;)
    Jag beställde boken på Bokus för 38 kr, ska börja läsa i GOD tid den här gången!!!

    Yngve rules!

    SvaraRadera
  3. Jag med. Ska hinna läsa denn tre! gånger tänkte jag :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!