torsdag 26 juni 2008

sommarlistan


Nu har jag botaniserat i den egna bokhyllan och plockat ut följande böcker. Jag misstänker att jag är överoptimistisk om jag påstår mig hinna läsa allihopa, så det tänker jag inte göra... Det är en hyfsad blandning gammal och nytt, läst och oläst.




Christa Wolf, Der geteilte Himmel

Jag skrev min c-uppsats i litteraturvetenskap om Wolf och skulle vilja läsa om för att se hur jag upplever en av hennes böcker idag, några år senare... Tyvärr finns den inte översatt, men det blir bra övning med en bok på tyska innan sommarens Hamburgsresa.


Barbara Voors, Älskade du

Oj, vilken fantastisk läsupplevelse jag fann i Voors någon gång precis efter gymnasiet vill jag minnas... Kanske farligt att läsa om, men det känns nödvändigt att testa.


Kerstin Thorvall, Ensam dam reser ensam

Thorvall är en gammal favorit, en superdam som bara blivit bättre och bättre med åren - och även mer och mer neurotisk. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag läst just denna titel förut.


Kristian Petri & Martin Sjöberg, Resan till Sachalin

Petris noveller är bland det bästa jag läst, men denna spännande bok har stått oläst i bokhyllan allt för länge. Dags att ta tag i! För övrigt har jag hört något rykte från en väl initierad källa om att det är Petri som fått stå modell för Krille Krokodil i Charlie Christenses serier om Arne Anka.


Ulf Lundell, Tårpilen

Även Tårpilen blir en favorit i repris...


Erlend Loe, Naiv Super

Oj, det blir visst bara gamla favoriter på läslistan. Får nog börja kalla det för omläsningslistan. Loe är en uppseglande favorit på senare tid. Tokrolig, helsjuk och helt enkelt underbar att läsa.


Jens Christian Gröndahl, Tystnad i oktober

Jag känner mig fullkomligt förtrollad av Gröndahls (förlåt stavningen kära Jens Christian, men jag orkar inte leta rätt på något riktigt danskt ö...) stämningsskapande böcker med den melankoliska tonen. Egentligen brukar det inte hände så mycket, men det gör ingenting när man skriver så vackert.


Jan Fridegård, Trägudars land
Fridegård är en sådan författare som jag självklart läst förut, men inte denna klassiker.


Ernst Brunner, Passionata

Brunner är Brunner, speciell men intressant. Jag har egentligen bara läst någon enstaka av hans senare böcker så det är dags att läsa något äldre.


Kerstin Ekman, Rövarna i Skuleskogen

Synd att Ekman försvann från Svenska akademien i samband med Rushdie-affären. Jag tror hennes röst hade behövts. Rövarna i Skuleskogen har stått oläst länge länge i bokhyllan, så i sommar är det verkligen på tiden!
Bilden på Brunner lånad från Aftonbladet.



1 kommentar:

  1. Det var väl tur då att jag blev utbuad i min bokcirkel när jag valde temat östtysk socialrealism från 70-talet eftersom Wolfs bok inte är översatt. Nog för att vi är bildade och intellektuella :) men jag tror inte någon av oss läser på tyska!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!