onsdag 25 juni 2008

sommarens projekt...


Funderade på idag om jag skulle göra en raid i mitt jobb-bibliotek och fylla en påse sommarläsning att ägna mig åt i sommar. Efter att tanken först slagit mig insåg jag genast att den påsen förmodligen kommer bli liggandes i något dammigt hörn eftersom jag kommer vara mycket själv med barnen under sommaren och med största sannolikhet inte kommer hinna läsa så mycket. I alla fall inte mer än vanligt. Nästa tanke som slog mig var att jag har överfyllda bokhyllor hemma med massa böcker, varav många inte är lästa, utan enbart inköpta i väntan på rätt tillfälle. Således bestämde jag mig för att sommarens läsning till större delen får komma att bestå av botaniserande i den egna bokhyllan. Tror jag kan komma att hitta många guldkorn och återkommer med några förmodade kommande läsningar så fort jag kikat lite närmre.

Detta till trots kunde jag ändå inte bärga mig när jag tillbringade lite tid på stadsbiblioteket idag med dottern efter dagis. Efter att ha fått med oss tre bilderböcker från barnavdelningen seglade jag in på vuxensidan och letade fram Jenny Tunedals bok om Sonja Åkesson: Vara vit mans slav och helt andra dikter. Läste en intressant artikel i Nerikes Allehanda i helgen om Sonja Åkesson och kände att jag behövde uppdatera mig lite. Så nu är det parallelläsning mellan The Primes (se föregående blogginlägg) och denna Åkesson-bok. Blir nog en bra blandning.
Bilden på Sonja lånad här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!